Kom in i matchen- forskarfrukost om föreningsidrott och dagens ungdomsgeneration

Består dagens ungdomsgeneration av miljömedvetna, ansvarsfulla gamers eller lata, självcentrerade och curlade individer? Det beror på vem som svarar.
Den äldre generationen tenderar att betona de negativa särdragen, den yngre de positiva.
I Ungdomsbarometerns rapport: Kom in i matchen baserad på svar från närmare 7000 individer studeras varför och hur unga människor idrottar och vilka utmaningar det medför för Svensk idrott.

I studien framgår att en mycket stor del av ungdomsgenerationen motionerar och idrottar men att det i högre utsträckning sker utanför den organiserade idrotten. Den yngre generationen ställer krav på flexibilitet i tränings- och tävlingsupplägg, anpassning till individen och möjlighet till ett mer projektrelaterat engagemang. Dessutom är grunden för själva utövandet att det ska vara roligt med fokus på välbefinnande och hälsa snarare än krav på prestation och tävling.

Om detta samtal rapportförfattaren Anton Landehag och Aila Ibanez-Mengüc, verksamhetsutvecklare på Riksidrottsförbundet med Fredrik Kron, avdelningschef på SISU.

För dig som inte kan vara med på plats kommer samtalet webbsändas

• 2017-04-07 09:00 - 10:30
    • Idrottens hus, Skansbrogatan 7 i Stockholm
    • Fredrik Kron
    • Kaffe och smörgås serveras från kl. 8:30

• 2017-04-07 09:00 - 10:30
    • Idrottens hus, Skansbrogatan 7 i Stockholm
    • Fredrik Kron
    • Kaffe och smörgås serveras från kl. 8:30

SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund. Vi utbildar och utvecklar idrottsrörelsen. Och vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.