Forskarfrukost - Jakten på det ideella engagemanget

Fullbokat

Det ideella engagemanget i Sverige är - i internationell jämförelse – påfallande stabilt och omfattande

Samtidigt ändrar engagemanget karaktär. De livslånga medlemskapen blir färre och engagemangsformerna blir alltmer flexibla och projektorienterade. Medlemskap är inte alltid en förutsättning för att delta i och bidra till organisationens verksamhet.

Karin Robertsson, doktorand vid Ersta Sköndal Bräcke högskola presenterar en delstudie ur sin kommande avhandling där Karin studerat fyra ideella organisationers hemsidor mellan åren 1996 – 2015. Hur förändrar organisationerna sitt erbjudandet gällande ideellt engagemang och medlemskap över tid och vad får det för konsekvenser för organisationernas ledning och organisering?

Karin kommer även presentera resultaten från en intervjustudie med företrädare från idrotten som resonerar om betydelsen av ideellt engagemang, medlemskap och alternativa engagemangsformer
Karin Robertssons föreläsning kommenteras av Alexander Hallberg, ordförande för Sverok.

Samtalsledare är Fredrik Kron, avdelningschef för Utbildning och processtöd vid RF/SISU.

Kaffe och smörgås finns från 08.30!

Välkommen med din anmälan!

För dig som inte kan närvara i person kommer seminariet livesändas över nätet. Livesändningen hittar du här straxt före kl 09.00 den 6 december:
Livesändning Forskarfrukost 6 december

• 2017-12-06 08:30 - 10:30
    • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7, Stockholm
    • Fredrik Kron

• 2017-12-06 08:30 - 10:30
    • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7, Stockholm
    • Fredrik Kron

SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund. Vi utbildar och utvecklar idrottsrörelsen. Och vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.