Jämställd och Inkluderande Idrott - Grund

5 steg mot en jämställd och inkluderande idrott
-    en  grundkurs

Svensk Idrott har enats om en förflyttning mot 2025. I detta arbete är målen livslångt idrottande, Idrottens värdegrund är vår styrka, idrott i förening samt idrotten gör Sverige starkare direkt avgörande eftersom de tillsammans tar hänsyn till en avgörande helhet. För att en framgångsrik förflyttning ska kunna ske mot dessa mål är kompetens kring jämställdhet och inkludering en framgångsfaktor. Som ett kompetensutvecklingsstöd har därför utbildningarna 5 steg till en jämställd och inkluderande idrott samt Fortsättningskurs i jämställdhet och inkludering utformats.

5 steg mot en jämställd och inkluderande idrott är en grundkurs i jämställdhet och inkludering som berör alla diskrimineringsgrunder: kön, sexuell läggning, könsidentitet och uttryck, ålder, etnisk bakgrund, funktionsförmåga, religion och annan trosuppfattning samt social bakgrund/klass.

Utbildningen ger ökad kunskap i hur normer som könsnormer, heteronormer och vithetsnormer präglar våra idrottsmiljöer, hur det går att få syn på utmaningar i den egna miljön och ger en bakgrund till varför ett normmedvetet synsätt är en förutsättning för att idrotten ska vara relevant och intressant för många även i framtiden- bortom 2025.

Kursen ger, utöver baskunskap om normers påverkan i idrotten, tid för reflektion och samtal om nuläget i den egna miljön och konkreta verktyg för förändring och identifikation av handlingar som måste till för att förändring ska ske. Kursen kopplar ihop utvecklingsresorna i strategi 2025, Jämställdhet för en framgångsrik idrott och En inkluderande idrott för alla, med de tre andra utvecklingsresorna och med den idrottsliga vardagen.

Kursens syfte är att ge inspiration och exempel på hur andra jobbat med att få syn på egna normer och ta modiga och nödvändiga steg framåt. En introduktion av den nya plattformen ”Inkluderande idrott- normer, kunskap, inspiration” ingår.

Målgrupp:
Konsulenter, förtroendevalda och anställda i SF, DF och SDF

Sista anmälningsdatum 21 februari 2018.
Kontaktperson: Sofia B Karlsson, sofia.bkarlsson@rf.se

Välkommen med din anmälan!

• 2018-03-21 09:00 - 17:00
    • Bosön, Lidingö
    • Sofia Karlsson, Kristoffer Berg
    • ev boende/resa bokas och betalas av deltagaren själv. Bosön logibokning: 08-699 66 02. Grand Travel: 08:699 65 80.
    • Fika / Lunch / Fika ingår i avgiften.
    • Lunch/fika och material ingår.
    • Återbud senare än en månad före kursstart debuteras full avgift.

• 2018-03-21 09:00 - 17:00
    • Bosön, Lidingö
    • Sofia Karlsson, Kristoffer Berg
    • Fika / Lunch / Fika ingår i avgiften.
    • Lunch/fika och material ingår.
    • Återbud senare än en månad före kursstart debuteras full avgift.

SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund. Vi utbildar och utvecklar idrottsrörelsen. Och vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.