Idrottens elittränarutbildning (ETU) 2019-2020

Ett tränar- och ledarskap med hög kvalitet är en mycket viktig faktor för utveckling och framgång inom elitidrotten. Det är grundidén för idrottens elittränarutbildning (ETU). Under januari 2019 startar den åttonde omgången av ETU.

ETU är en vidareutbildning för tränare som arbetar med elitförberedande verksamhet eller är tränare på elitnivå. Programmet genomförs under en tvåårsperiod med tolv gemensamma tredagarsträffar. De genomförs till största delen på Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum Bosön, men kommer även att kunna vara utlokaliserade till andra platser i landet.

Du kommer att i stora drag att studera träningslära, tävlingslära, tränarskap, ledarskap och coaching. Det läggs särskild stor vikt vid att utveckla Mästerskapskompetens.  Bland annat får du besöka ett internationellt mästerskap eller en internationell tävling, få ökade kunskaper och färdigheter i att förbereda, genomföra samt följa upp och utvärdera ett internationellt mästerskap eller en internationell tävling.

Målsättningen med utbildningen är att du ska höja din kompetens i att leda svensk idrott mot en ökad internationell konkurrenskraft, exempelvis att ta fler medaljer på EM, VM och OS.

En lika viktig målsättning med utbildningen är att utveckla kompetens för att kunna hjälpa aktiva i sin personliga utveckling. Den personliga utvecklingen, prestationsutvecklingen och resultatutvecklingen ska gå hand i hand.

Utbildningen ger en bra grund för att kunna undervisa i kurser och moment inom ramen för ämnet specialidrott på gymnasieskolan. Elittränarutbildningen motsvarar del av utbildning i specialidrott som kan studeras vid högskola/universitet.

Efter genomgången utbildning får du ett utbildningsbevis i form av ett diplom. Du har också möjlighet att ta ut 60 högskolepoäng som sedan kan valideras in i ämnet specialidrott. ETU är en uppdragsutbildning i samarbete mellan Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna, Gymnastik och Idrottshögskolan samt Linnéuniversitetet.

Behörighetskrav

Sökanden ska vara verksam tränare på förberedande elitnivå eller på elitnivå (verksam för ungdomar eller vuxna i landslag, Riksidrottsgymnasier, Nationellt godkända Idrottsutbildningar, Riksidrottsuniversitet, Elitidrottsvänliga lärosäten eller i föreningsverksamhet).

Högskolebehörighet

För möjlighet till högskolepoäng krävs grundläggande högskolebehörighet.

Förkunskaper
Sökanden skall ha genomgått aktuellt specialidrottsförbunds högsta stegutbildning eller inneha motsvarande kunskaper. Respektive specialidrottsförbund rekommenderar och rangordnar sökanden.

Kursplan
Utbildningen genomförs under perioden jan 2019 - dec 2020 i ämnesområdena tränings- och tävlingslära samt tränar- och ledarskap. Undervisningen sker såväl i grupp, som individuellt. Mellan de fysiska träffarna genomför deltagarna inläsning av litteratur, artiklar och uppgifter av olika slag.

Deltagarna samlas vid tolv tillfällen för lärarledda, gemensamma och obligatoriska träffar. Varje tillfälle omfattar tre dagars undervisning. Kursplaner för utbildningen finns tillgängliga liksom utbildningsupplägget. I utbildarteamet återfinns i första hand lärare vid GIH och Linnéuniversitetet. Experter kan hämtas in från andra högskolor/universitet, Riksidrottsförbundet, SISU Idrottsutbildarna, SOK, SPK eller från något specialidrottsförbund.

Kvalitetssäkring
Representanter från utbildning, forskning och tillämpning inom universitet, högskolor och elitidrott utvärderar utbildningen löpande. Deltagarna utvärderar kontinuerligt pågående utbildning. Under utbildningsperioden genomförs fyra utvärderingar.
Tidigare utvärderingar ger höga omdömen för de genomförda utbildningsomgångarna.

Utbildningsbevis
När samtliga delar i utbildningen är godkända får deltagaren ett utbildningsbevis. Vid godkända högskolepoäng får deltagaren även kursbevis från GIH respektive Linnéuniversitetet.

Kostnad
Kursavgiften är 50 000 kr vilket inkluderar artiklar, fika, lunch och middag. Kostnader för övrig litteratur, resor och logi tillkommer. Fakturering på hela beloppet görs i samband med kursstart. Vid återbud senare än 30 dagar innan kursstart debiteras 10 procent av hela avgiften. Vid eventuellt avhopp under året debiteras hela årsavgiften.

Ansökan
Senast den 6 november 2018 vill vi ha din ansökan samt ditt kompletterande cv som du laddar ner via hemsidan här.

Antagning

Besked om antagning lämnas senast den 30 nov 2018. Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna ansvarar för antagningsprocessen i dialog med berörda specialidrottsförbund. Strävan är en jämn könsfördelning. Maximalt antal deltagare i utbildning är 30 personer.

Utbildningsstart och planerade träffar
Utbildningen startar i jan 2019 och avslutas i dec 2020.
Totalt genomförs 12 träffar under 2018 och 2020.

Frågor
Kursansvarig, Kent Lindahl, kent.lindahl@rf.se
Kursledare Per-Göran Fahlström, pergoran.fahlstrom@lnu.se

Frågor kring anmälan:
Kursadministratör, Linda Söderqvist, linda.soderqvist@sisuidrottsutbildarna.se

• 2019-01-16 09:00 - 2019-01-18 16:00
      • 2019-03-04 09:00 - 2019-03-06 16:00
      • 2019-05-14 09:00 - 2019-05-16 16:00
    • Bosön, Lidingö
    • Bokas och bekostas av deltagaren.
    • Kost ingår i kursavgiften
    • Endast föreningen, förbundet, arbetsgivaren eller dylikt kan köpa utbildningen åt sina medlemmar eller anställda. Privatpersoner kan själv inte köpa en studieplats.
    • Vid återbud senare än 30 dagar innan kursstart debiteras 10 procent av hela avgiften.

• 2019-01-16 09:00 - 2019-01-18 16:00
      • 2019-03-04 09:00 - 2019-03-06 16:00
      • 2019-05-14 09:00 - 2019-05-16 16:00
    • Bosön, Lidingö
    • Bokas och bekostas av deltagaren.
    • Kost ingår i kursavgiften

SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund. Vi utbildar och utvecklar idrottsrörelsen. Och vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.