Hallands Orienteringsförbund Webbinarium Ungoteket

Träffen är framflyttad - kontakta Åsa Agmyr för information

Inbjudan till webbinarium om

Svenska Orienteringsförbundet i samarbete med SISU Idrottsutbildarna i Halland har nöjet att bjuda in samtliga distrikt till ett digitalt seminarium – webbinarium. Ämnet är ungoteket® - som är ett utbildningskoncept riktat till unga inom Svensk orientering.

Vilka mål och behov har din förening och ditt distrikt:

-Vill ni växa och bli fler?

-Vill ni att fler ungdomar ska stanna kvar inom orienteringen?

-Har ni behov av att dela upp arbetet på fler individer?

-Har ni behov av att lyssna in vad ungdomarna vill och kunskapsväxla?

Om svaren på frågorna ovan är ja, då är Ungoteket verktyget på vägen mot målet.

För varför uppfinna hjulet igen om någon redan tänkt till…

Deltagare

Vår önskan är att samtliga distrikt är med på webbinariet med följande företrädare:

• SDFs ungdomskommitté alternativt ungdomsansvarig
  • SDFs junioransvarig
  • SDFs utbildningsansvarig
  • SDFs distriktskonsulent (i förekommande distrikt)
  • SISUs lokala idrottskontakt för orienteringsföreningarna

När

Måndagen den 14 maj klockan 17:30-21:00. Fika serveras vid ankomst.

Var

Idrottens Hus, Hus Q. Högskolan i Halmstad. Samling vid Receptionen till Idrottscentum.

Hur

Webbinariet är uppdelat i två delar. Vid 18:00 inleder Jenny Håkansson (SOFT) och Hanna Nordlöf (Västergötlands OF) med att ge information om Ungoteket över videolänk. De berättar om vad Ungoteket är och hur Ungoteket drivs. Till detta avsätts en timma. Därefter stängs videolänken ner och på respektive samlingsplats modererar SISU Idrottsutbildarna ett samtal där distriktsrepresentanterna får chans att diskutera Ungoteket. En representant från Hallands Orienteringsförbund får i uppdrag att rapportera tillbaka enligt en svarsmall som moderatorn tillhandahåller.

www.sisuidrottsutbildarna.se/halland

Vid frågor om anmälan, kontakta:
liselotte.arvidsson@sisuidrottsutbildarna.se 035-177415

Vad händer efteråt

Webbinariet är bara starten. Om och hur ni väljer att gå vidare och i vilken takt avgör ni helt och hållet själva men vi finns med som stöd. Vi arbetar även på med att informera om ungoteket på olika sätt sim vi informerar om i samband med webbinariet men vi kan redan nu berätta om vad vi gör i samband med O-ringen.

På O-ringen kommer vi anordna olika träffar som rör Ungoteket. Den ena träffen riktar sig till de distrikt som vill träffa andra distrikt som planerar för att köra igång med Ungoteket med syfte att utbyta tankar och hjälpa varandra framåt. Kanske saknar ni kompetens inom ett visst område som något annat distrikt besitter och vice versa. Kanske vill ni samarbeta med annat distrikt för genomförande. Den andra träffen är en informationsträff där vi berättar om Ungoteket Riks. Dit är både presumtiva deltagare, mentorer och andra intresserade välkomna. Den följs upp med frågestund.

Varmt välkomna till webbinariet hälsar

Jenny Håkansson

Svenska Orienteringsförbundet