Ryttarens sits och balans med Maria Therese Engell

Kursen vänder sig till alla som är verksamma på ridskola som ridlärare/ledare. Kursen är ett inspirationstillfälle där vi arbetar med ryttarens sits för bättre ridning och ökad hållbarhet för våra hästar.

Kursledare
Maria Therese Engell, utbildad veterinär och landslagsveterinär för det norska dressyrlandslaget. Har doktorerat i hur ryttarens sits och balans påverkar hästens rörelsemönster. Nu driver hon Rytter i Balanse där hon undervisar med fokus på ryttarens sits.

Ridning är en sport där två individer ska kommunicera och förflytta sig tillsammans.
En balanserad symmetrisk ryttare kommer att kunna följa hästen i sina rörelser utan att begränsa den.
Den kommer också att ha de bästa förutsättningarna för att ge exakta och korrekta hjälpare. En asymmetrisk ryttare kan skapa asymmetriskt tryck på hästens rygg vilket i sin tur kan vara skadligt för både häst och ryttare.

• 2018-10-18 09:30 - 15:00
    • Karlstads Ridklubb