Ungdomstränarutbildning

Dalarnas Skidförbund tillsammans med Svenska Skidförbundet inbjuder till
en spännande ”utbildningsresa” i ungdomstränarutbildning 2018 där praktik och teori varvas!

Ungdomstränarutbildning, som delvis är nätbaserad
riktar sig till ungdomstränare eller blivande ungdomstränare som ska ta hand om ungdomar i 13-16 års ålder.

Utbildningen är uppdelad på två fysiska träffar (fredag till söndag) + nätbaserad utbildning. Ansvarig kursledare kontaktar er för kursstart för utbildningen via nätet.
Största delen av de teoretiska passen är via nätet, med tillhörande arbetsuppgifter.
Det innebär att du kommer att få avsnitt och arbetsuppgifter från kursinstruktören. Uppgifterna ska klaras av under en viss tidsperiod. Detta underlättar för dig att du kan själv bestämma när du ska läsa/titta på film/göra arbetsuppgifterna, bara att de är klart till den tidpunkten som kursinstruktören informerar om.
Vissa kunskapstester kommer att genomföras via nätet.
100% närvaro på de två fysiska utbildningshelgerna, gäller.
Efter genomgången utbildning ska du:
- kunna ta hand om ungdomar i 13-16 års åldeR
- förstå vikten och innebörden av att AKTIVERAS
- kunna grundläggande kunskaper om ungdomars utveckling, träningslära

och den positiva tanken

- kunna ledarskap för ungdomar

- kunna tyngdpunkt på teknik

För att kunna gå ungdomstränarutbildningen krävs att du har gått  SSF barnledarutbildningen.

Kursort och datum:
Start september via nätet.
Första fysiska träffen 14-16 september i Falun.
Samling 14 sept Kl. 18.00-20.30  Idrottens Hus, Pelle Bergs Backe 3 791 50 Falun
( Ingen ungdomstränarutbildning i samband med allägret 13-14 okt i år)
Andra träffen i Grönklitt 23-25 november 2018.
Kostnad 23-25 november läggs ut på DSF hemsida
www.skidor.com/dalarna

Kursinstruktörer:

• 2018-09-14 00:00 - 2018-11-25 00:00
    • Pirjo Gustafsson mfl.
    • Ordnar deltagarna
    • Medtag mat eller köp till självkostnads pris på närliggande restaurang.
    • Avser 14-16 sept. 2500 :- / pers för deltagare från Dalaklubbar, (vid min 8 deltagare) inkl kurslitteratur ”Skidor för ungdom” ”Bättre skidteknik”, ”Skidor Vill”, ”Utrustning och vallning”, ”Ät rätt när du tränar”, ”Blå gula vägen”+ nätavgift för nätbaserade utbildningsdelen, kursinstruktörer, kurslokal och fm/em fika. I mån av plats erbjuds deltagare från övriga distrikt. Kostnad 2700:- / pers. Faktureras klubbarna i efteråt. Undersök med SSF om du kan söka Idrottslyftspengar.
    • Genomgått barnledarutbildning
    • 7 av 15

• 2018-09-14 00:00 - 2018-11-25 00:00
    • Pirjo Gustafsson mfl.
    • Ordnar deltagarna
    • Medtag mat eller köp till självkostnads pris på närliggande restaurang.
    • Genomgått barnledarutbildning
  • 7 av 15
Ett arrangemang av SISU Idrottsutbildarna, idrottens eget studieförbund. Vi jobbar med bildning och utbildning inom idrotten, och stimulerar till människors lärande.

Vi består av tre delar: studieförbundet SISU Idrottsutbildarna, förlaget SISU Idrottsböcker och Bosön Idrottsfolkhögskola. Tillsammans och var för sig driver vi på och stöder utveckling inom idrotten.