Idrottens bestraffningsregler

Kursbeskrivning
Idrottsrörelsen – Sveriges största folkrörelse – har alltid strävat efter att sköta sina angelägenheter utan yttre inblandning. Det gäller inte minst i fråga om att komma tillrätta med våld, doping, matchfixing, fusk och andra oegentligheter som utgör ett hot mot en av idrottens grundstenar – fair play. För detta har man beslutat bland annat detaljerade bestraffningsregler och det finns ett löpande behov av information om och utbildning i idrottens egen bestraffningsordning. Kursen ger en grundlig genomgång av idrottens bestraffningsregler, med fokus på bestraffningsärenden enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets stadgar.

Syftet
är att deltagarna efter kursen ska ha mer kunskap om bestraffningsreglerna och hur bestraffningsärenden enligt 14 kap. RF:s stadgar hanteras

Kursinnehåll
Bestraffningsreglerna med kommentarer gås igenom. Bland annat kommer följande delområden kommer att behandlas:
Bestraffningsreglernas (14 kap. RF:s stadgar) omfattning
Brottskatalogen
Doping- och matchfixingreglementena
Påföljder
Straffmätning
Preskription
Avfattning av beslut
Verkställighet

Kursprogram
10.00-10.15 inskrivning och förmiddagsfika
10.15-12.00 pass 1
12.00-12.45 lunchbuffé
12.45-14.30 pass 2
14.30-14.45 eftermiddagsfika
14.45-16.30 pass 3
16.30 kursen avslutas

Föreläsare
Anders Hübinette, chefsjurist hos Svenska Fotbollförbundet, tidigare hovrättsassessor och rättssakkunnig i Justitiedepartementet, och har varit sekreterare i Riksidrottsnämnden sedan år 2005. Han är också ledamot i RF:s stadgekommitté och UEFA Anti-Doping Panel.

Krister Malmsten, som i drygt 20 år varit verksam som chefsjurist hos Svenska Fotbollförbundet, är ordförande i Riksidrottsnämnden (idrottens högsta domstol), där han varit ledamot sedan år 1987. Han är också ordförande i RF:s stadgekommitté och UEFA Legal Committee samt tidigare ledamot i FIFA Disciplinary Committee.

Tillsammans har föreläsarna författat boken Idrottens bestraffningsregler – Med kommentar, ett standardverk inom idrottsjuridiken som ger en heltäckande bild av idrottens bestraffningsregler.

Målgrupp
Utbildningen vänder sig till ledamöter och föredragande i idrottens (till exempel specialidrottsförbunds) olika disciplinorgan, jurister samt alla inom idrottsrörelsen som vill och behöver ha kunskap om bestraffningsreglerna och hur bestraffningsärenden hanteras.

Vill vi ha senast den 25 januari 2019

Alexander Krüger när det gäller innehåll, alexander.kruger@rf.se
Linda Söderqvist när det gäller anmälan, linda.soderqvist@sisuidrottsutbildarna.se

• 2019-02-20 10:00 - 16:30
    • Bosön, Lidingö
    • i priset ingår boken Idrottens bestraffningsregler – Med kommentar (sjätte upplagan), förmiddags- och eftermiddagsfika samt lunchbuffé. Boende och resa bokas och betalas av kursdeltagarna själva.

• 2019-02-20 10:00 - 16:30
    • Bosön, Lidingö

SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund. Vi utbildar och utvecklar idrottsrörelsen. Och vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.