Forsinstruktör I

Detta är första steget i kanotförbundets utbildning för ledare i Forspaddling. Du utvecklar din förmåga att leda och undervisa forspaddling för nybörjare i miljöer och färdigheter som sträcker sig upp till Grön nivå enligt paddelpasset.

4-5 maj 2019. Start lördag 9.00, avslutning söndag 17.00.

Förkunskaper

Innehåll

Fokus för Forsinstruktör I är att inspirera nya kanotister till fortsatt paddling, samt den viktiga rollen att underlätta för dem att etablera riktiga grundtekniker. Man lär sig instruera grundläggande paddlingsteknik, miljö och säkerhet på lätt strömmande fors, klass l till ll-. Att bli trygg och känna glädje i kajaken är basen, teknikerna handlar om t ex framåtpaddling, bakåtpaddling, låga stöd, sidoförflyttning, kantning och lutning, räddningstekniker och att hantera lätt strömmande vatten. Utbildningen innehåller både praktik och teori inom:

• Teknikens grunder: Introduktion till modellen för Teknikens grunder, att använda modellen Boat, Body, Blade och förstå grunderna i paddlingsteknikerna på grön nivå i paddelpasset.
  • Tillämpat ledarskap: Att förstå sitt sammanhang, sin roll och sina mål, att introducera, genomföra och utvärdera roliga paddelaktiviteter. Grundläggande gruppdynamik.
  • Pedagogik: Att använda modeller (IDEAS, IDIKT) som stöd för att genomföra pass, att skapa ett lärande klimat, att anpassa instruktioner till grupp, individ och miljö.
  • Miljöfrågor och allemansrätten ur ett ledarperspektiv
  • Säkerhet och räddning i praktiken i den aktuella miljön. Grundläggande riskanalys och hantering.
  • Gul Examinatorsutbildning Paddelpasset

Mat och Boende

Till självkostnadspris, mer info ges vid bekräftelse.

Lissfors

Kostnad

2350 kr/medlem i SKF, 2820 kr/Partner och 3525 kr för externa deltagare. Faktureras i efterhand. Vid avbokning senare än 7 dagar innan utbildning faktureras halva avgiften, undantaget läkarintyg. Föreningar uppmanas att ansöka om bidrag från idrottslyftet.

Utrustning

Fullständig personlig utrustning för paddling och trivsel i aktuella väder- och vattenförhållanden.

Anmälan

Via kanotförbundets hemsida. Anmäl senast 1 april. Deltagarantalet begränsat till 8 personer.

Välkommen att höra av dig med frågor och funderingar!

Jonas Forsmark

mail: jonas.forsmark@kanot.com

tel: 070-662 45 21

• 2019-05-04 09:00 - 2019-05-05 17:00
    • 2350 kr/medlem i SKF, 2820 kr/Partner och 3525 kr för externa deltagare. SKF-anslutna föreningar har möjlighet att ansöka om bidrag via Idrottslyftet.
    • Vid avbokning senare än 7 dagar innan utbildning faktureras halva avgiften, undantaget läkarintyg.
    • Paddelpassets Blå nivå för Forskajak och Grundläggande Säkerhet i Fors. Det rekommenderas även att man har gått Första hjälpen för kanotister.

• 2019-05-04 09:00 - 2019-05-05 17:00