GSRT - Grundläggande Säkerhet & Räddningsteknik

Denna utbildning ger dig grundläggande kunskap i teori och praktik för att hantera säkerhet vid paddling i relativt skyddade vatten. Innehållet gäller för alla typer av kanoter och rekommenderas både till enskilda paddlare och till ledare som tar hand om grupper i paddling. Utbildningen är förkunskap till ledarutbildningarna inom SKF.

Omfattning & Innehåll
Utbildningen är 8 timmar och innehåller följande moment
Introduktion
- Presentationer, mål och självskattning
- Säker och rolig paddling
Riskbedömning och riskhantering
- Genomgång av SKF:s riskbedömningsmodell
- Praktisk träning i riskbedömning och riskhantering inför och under en paddlingsaktivitet.
Träning i räddningstekniker
- STOP
- Självräddning
- Prioritering av insats
- Kamraträddning
- Bogsering
- Att larma

Genomförande
GSRT innehåller både teori och praktik på land och vatten. Största delen ägnas åt praktisk träning i både kajaker och canadensare med flera moment där deltagarna turas om att ligga i vattnet för att träna räddning. För att klara detta behöver du som deltagare fullgod klädsel för aktuella förhållanden.

Kursen arrangeras i samband med Canadensarsymposiumet vid Sjöviks Folkhögskola. Läs mer om symposiumet på hemsidan www.canadensarsymposium.se

Sjöviks Folkhögskola

Hör gärna av dig vid funderingar.
Fredrik Karlsson

fredrik.karlsson@kanot.com

• 2019-05-31
      • 2019-05-30 09:00 - 18:00
    • Sjöviks Folkhögskola
    • Boende ordnas på egen hand vid behov
    • Medtag egen lunch och fika.
    • Föreningar anslutna till SKF har möjlighet att söka bidrag genom t.ex. Idrottslyftet eller via SISU Idrottsutbildarna.
    • Vid avbokning senare än 7 dagar innan utbildning faktureras halva avgiften, undantaget läkarintyg.

• 2019-05-31
      • 2019-05-30 09:00 - 18:00
    • Sjöviks Folkhögskola
    • Boende ordnas på egen hand vid behov
    • Medtag egen lunch och fika.