Havskajakledare 1

Detta är första steget i kanotförbundets utbildning för ledare i Havspaddling. Du utvecklar din förmåga att leda och undervisa nybörjare i miljöer och färdigheter som sträcker sig upp till Grön nivå enligt paddelpasset.

Kursen omfattar 24 timmar och genomförs 19-21 april

Mälardalen

Förkunskaper

För att delta på Havskajakledare 1 behöver du ha följande förkunskapskrav eller motsvarande. Du skaffar de genom att delta på en kurs eller examination. Har du motsvarande certifikat/kurser men är osäker på om det räcker kontaktar du Kanotförbundet för att stämma av.

• Grönt Paddelpass
  • Första hjälpen (Vi rekommenderar 1:a hjälpen för kanotister)
  • GSRT (Grundläggande Säkerhet och RäddningsTeknik)

Målsättning

Fokus för Havskajakledare 1 är att inspirera nya kanotister till fortsatt paddling, samt den viktiga rollen att underlätta för dem att etablera riktiga grundtekniker. Ledaren ska kunna instruera grundläggande paddlingsteknik, miljö och säkerhet på lugnt vatten. Att bli trygg och känna glädje i kajaken är basen. Teknikerna handlar om t ex framåtpaddling, bakåtpaddling, svep, låga stöd, sidoförflyttning, kantning, räddningstekniker. Med ett eget Grönt paddelpass kan du efter denna utbildning bli gul examinator via en onlineutbildning. Med ett Blått paddelpass kan du efter denna utbildning gå vidare till att bli Grön examinator.

Utbildningen innehåller både praktik och teori inom:

• Teknikens grunder: Introduktion till modellen för Teknikens grunder, Boat, Body, Blade samt paddeltagets faser.
  • Tillämpat ledarskap: Att förstå sitt sammanhang, roll och mål. Att introducera, genomföra och utvärdera en kort tur. Grundläggande gruppdynamik.
  • Pedagogik: Att använda pedagogiska modeller som stöd för att genomföra pass, att skapa ett lärande klimat, att anpassa instruktioner till grupp, individ och miljö.
  • Miljöfrågor och allemansrätten ur ett ledarperspektiv.
  • Säkerhet och räddning i praktiken i den aktuella miljön. Grundläggande riskanalys och hantering.
  • Examinatorsutbildning Paddelpasset Gul genomförs i efterhand som distansstudie.

Mat och Boende

Till självkostnadspris i vandrarhemsboende och egen matlagning.

Kostnad

Utrustning

Fullständig personlig utrustning samt relevant ledarutrustning för paddling och trivsel i aktuella väder- och vattenförhållanden

Fredrik Karlsson

mail: fredrik.karlsson@kanot.com

mobil: 0730-27 49 54

• 2019-04-19 10:00 - 18:00
      • 2019-04-20 09:00 - 18:00
      • 2019-04-21 09:00 - 17:00
    • Västerås
    • Fredrik Karlsson
    • Självkostnadspris i vandrarhemsboende och egen matlagning.
    • 3000 kr/medlem i SKF, 3600 kr/Partner och 4500 kr för externa deltagare. Föreningar har möjlighet att söka bidrag genom idrottslyftet.
    • Vid avbokning senare än 7 dagar innan utbildning faktureras halva avgiften, undantaget läkarintyg.
    • Grönt Paddelpass, Första hjälpen, GSRT eller motsvarande utbildningar/certifikat.

• 2019-04-19 10:00 - 18:00
      • 2019-04-20 09:00 - 18:00
      • 2019-04-21 09:00 - 17:00
    • Västerås
    • Fredrik Karlsson
    • Självkostnadspris i vandrarhemsboende och egen matlagning.