Canadensarledare 1

Detta är första steget i kanotförbundets utbildning för ledare i Canadensarpaddling. Du utvecklar din förmåga att leda och undervisa nybörjare i miljöer och färdigheter som sträcker sig upp till Grön nivå enligt paddelpasset.

7-9 juni 2019, start kl 9.00 första dagen och avslutning kl 17.00 sista dagen.

Plats

Lits Camping & Kanot (ca 20 min från Östersund)

Förkunskaper

• Grönt paddelpass canadensare
  • GSRT (Grundläggande Säkerhet och RäddningsTeknik)
  • Första hjälpen (Vi rekommenderar 1:a hjälpen för kanotister)

Målsättning

Fokus för Canadensarledare 1 är att inspirera nya kanotister till fortsatt paddling, samt den viktiga rollen att underlätta för dem att etablera riktiga grundtekniker. Ledaren ska kunna instruera grundläggande paddlingsteknik, miljö och säkerhet på lugnt vatten. Att bli trygg och känna glädje i paddlingen är basen. Teknikerna handlar om t ex framåtpaddling, bakåtpaddling, svep, låga stöd, sidoförflyttning, och räddningstekniker. Har du eget Grönt paddelpass kan du efter denna utbildning bli gul examinator. Med ett Blått paddelpass kan du efter denna utbildning gå vidare till att bli Grön examinator.

Innehåll

Utbildningen innehåller både praktik och teori inom:

• Teknikens grunder: Introduktion till modellen för Teknikens grunder, att använda modellen Boat, Body, Blade och att förstå faserna i ett paddeltag.
  • Tillämpat ledarskap: Att förstå sitt sammanhang, roll och mål. Att introducera, genomföra och utvärdera en paddlingsaktivitet. Grundläggande gruppdynamik.
  • Pedagogik: Att använda pedagogiska modeller som stöd för att genomföra pass, att skapa ett lärande klimat, att anpassa instruktioner till grupp, individ och miljö.
  • Miljöfrågor och allemansrätten ur ett ledarperspektiv.
  • Säkerhet och räddning i praktiken i den aktuella miljön. Grundläggande riskanalys och hantering.
  • Examinatorsutbildning Paddelpasset Gul genomförs i efterhand som distansstudie.

Mat och Boende

Till självkostnadspris, kontakta Lits Camping & Kanot för mer information.

Kostnad

Utrustning

Fullständig personlig utrustning samt relevant ledarutrustning för paddling och trivsel i aktuella väder- och vattenförhållanden.

Fredrik Karlsson

mail: fredrik.karlsson@kanot.com

mobil: 0730 - 27 49 54

• 2019-06-07 09:00 - 2019-06-09 17:00
    • Fredrik Karlsson
    • Självkostnadspris i vandrarhemsboende och egen matlagning.
    • 3000 kr/medlem i SKF, 3600 kr/Partner och 4500 kr för externa deltagare. Föreningar har möjlighet att söka bidrag genom idrottslyftet.
    • Vid avbokning senare än 7 dagar innan utbildning faktureras halva avgiften, undantaget läkarintyg.
    • Kunskaper och färdigheter motsvarande Grönt paddelpass. Det rekommenderas även att man gått Första hjälpen för kanotister och Grundläggande Säkerhet & Räddningsteknik.

• 2019-06-07 09:00 - 2019-06-09 17:00
    • Fredrik Karlsson
    • Självkostnadspris i vandrarhemsboende och egen matlagning.