Tre bra kvällar

Tre bra kvällar……
För dig som ryttare. Oavsett om du är tävlingsryttare, rider på ridskola eller rider för träning och nöje är du varmt välkommen! En föreläsningsserie för att förebygga skador och öka hästens välbefinnande, prestation och hållbarhet.

Kväll 1

Hästens hållbarhet

Veterinär Henrik Magnusson föreläser om hur vi förebygger skador, ökar hållbarheten och hur vi tar hand om akuta skador.

Datum och tid: 18.00
Plats: Aulan på Nobellgymnasiet

Henrik Magnusson är veterinär och har många års erfarenhet inom yrket. Under föreläsningen pratar han om friskvård för häst för att förebygga skador bla underlag, foder, stallmiljö mm. Föreläsningen handlar även om akutvård för häst. Vad du kan göra innan veterinären kommer, i vilket läge du ska tillkalla veterinär och när du kan avvakta.

Kväll 2

Sadelns inverkan
på hästen

Passar din sadel och hur påverkar den hästen? Hur vet jag att sadeln ligger rätt? Svar får du av Sara Furulund som är utbildad Equiterapeut.

Datum och tid: 12 februari kl.18.00
Plats: Ridhuset på Grums Ridklubb

Sara Furulund har arbetat i 16 år som Equiterapeut och har en gedigen erfarenhet. Sara kommer berätta mer om hur hästens rörelser och välmående kan påverkas av sadelns tillpassning. Vi kommer titta på olika typer av hästar och sadlar oberoende av märke.

Kväll 3

Clinic med Maria-Therese Engell om Ryttarens sits och balans

Clinicen du inte får missa! Maria Therese visar hur ryttarens sits påverkar hästen och hur du kan arbeta för att få en bättre sits och balans.

Datum och tid: 17 Oktober kl.18.00
Plats: Lillerudsgymnasiet

Maria Therese Engel: Är utbildad veterinär och landslagsveterinär för det norska dressyrlandslaget. Har doktorerat i hur ryttarens sits och balans påverkar hästens rörelsemönster. Nu driver hon Rytter i Balanse där hon undervisar med fokus på ryttarens sits.

Ridning är en sport där två individer ska kommunicera och förflytta sig tillsammans. En balanserad symmetrisk ryttare kommer att kunna följa hästen i sina rörelser utan att begränsa den. Den kommer också att ha de bästa förutsättningarna för att ge exakta och korrekta hjälpare. En asymmetrisk ryttare kan skapa asymmetriskt tryck på hästens rygg vilket i sin tur kan vara skadligt för både häst och ryttare.

• 2019-01-29 18:00 - 21:00
      • 2019-02-12 18:00 - 20:00
      • 2019-10-17 18:00 - 21:00
    • Idrottens Hus, Karlstad
    • Delta i alla tre tillfällena för 250kr! De två första föreläsningar kostar 100kr/per gång. Clinicen kostar 300kr. Deltar du i de två första tillfällena får du gå på clinicen för 50kr!
    • Sista anmälningsdag för 1:a kvällen är den 20 januari, för 2:a kvällen den 3 februari och för clinicen den 14 maj. Först till kvarn gäller vid många anmälda.

• 2019-01-29 18:00 - 21:00
      • 2019-02-12 18:00 - 20:00