Idrottens mentorprogram

Många erfarna ledare kan vittna om värdet av att ha en mentor. En person på armslängds avstånd från den löpande verksamheten och som kan bidra till reflektion och eftertanken. Hösten 2019 startar Idrottens mentorprogram. Deltagarna träffas vid tre tillfällen under en niomånadersperiod, mellan tillfällena träffar deltagarna sin mentor.

Syfte
Programmet syftar till att fungera som ett ledningsstöd till chefer och ledare inom idrottsrörelsen med målet att deltagarna blir tryggare i sitt ledarskap samt att de får tillgång till ett nätverk av andra chefer och ledare samt mentor.

Om programmet
Detta är ett mentorsprogram vilket innebär att tonvikten ligger på möten mellan programdeltagare och mentor. Deltagarna träffas därutöver vid tre halvdagsträffar under programtiden:

- En inledande träff för att gå igenom grunderna i mentorskap, förbereda en första träff med sin mentor samt dela erfarenheter och idéer.

- En träff mitt i programmet med stark betoning på erfarenhetsutbyte och behov av eventuella justeringar samt en föreläsning på för programmet relevant tema.

- En avslutande träff med betoning på effekt, lärande och dragna erfarenheter samt en föreläsning på för programmet relevant tema.

Samtliga träffar sker på Bosön kl 13.00 -16.30.
4/9, 2019
29/1, 2020
27/5, 2020

Vem är du?
Du är verksam som chef/ledare inom idrottsrörelsen. Du har en ledande roll i ett specialidrottsförbund, ett distrikt, eller i en större förening. Detta innebär att du leder ett kansli/verksamhet med minst ett par anställda. Ledare och chefer inom idrotten är primär målgrupp men vi välkomnar även ledare från andra delar av civilsamhället.

Vem är din mentor?
En senior ledare inom eller med erfarenhet av ledarskap inom civilsamhället. Några men inte alla mentorer har sin hemvist inom idrotten. I den existerande banken av mentorer finns ledare från olika delsektorer inom det civila samhället.

Matchning
Efter att ansökningstiden för programmet gått ut sker en matchning programdeltagare/mentor. Matchningen beräknas var klar i början av juni. Vi eftersträvar en mångfald av deltagare som uppfyller målgruppskraven vilket kan innebära att vi gör ett urval.

Anmälan
Anmäl dig senast 10 juni. Ett krav är att du fyller i de tre frågorna om dig själv och din kontext för att vi ska kunna hitta lämplig matchning med mentor.
Avbokning senare än 4 veckor innan kursstart debiteras med full avgift. Vid sjukdom krävs sjukintyg.

Programledning
Tommy Nordmark och Fredrik Kron verksamma vid RF/SISU kansliet.

Kontaktperson och kontaktuppgifter
Innehåll:
Fredrik Kron
fredrik.kron@sisuidrottsutbildarna.se

Praktiska saker kring anmälan:
Linda Söderqvist
linda.soderqvist@sisuidrottsutbildarna.se

• 2019-09-04 13:00 - 16:30
      • 2020-01-29 13:00 - 16:30
      • 2020-05-27 13:00 - 16:30
    • Idrottens Hus
    • Linda Söderqvist

• 2019-09-04 13:00 - 16:30
      • 2020-01-29 13:00 - 16:30
      • 2020-05-27 13:00 - 16:30
    • Idrottens Hus
    • Linda Söderqvist
    • Kostnaden inkluderar kurslitteratur samt träffar på Bosön.

SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund. Vi utbildar och utvecklar idrottsrörelsen. Och vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.