Rekrytera och behålla - uppstart nya lag

Inbjudan till utbildning av en modell för att rekrytera och behålla spelare efter ishockeyskolan

Vi har inom Stockholmsishockeyn en bra nyrekrytering till våra ishockeyskolor. Det vi däremot ser är att det är en relativt stor ”drop out” när det ska bildas lagorganisationer. Exakt vad det beror på är svårt att peka på. Vad vi däremot vet är att det går att göra resan in i föreningen tydligare och smidigare genom att ha en bra modell för det.

Inför säsongen 18/19 utarbetades det fram en modell. Hösten 18 utbildades 7 föreningar i modellen under en utbildningskväll. Under säsongen utbildades ytterligare 4 föreningar.

Modellen är till viss del är beprövad i andra idrotter. Under framtagandet besökte vi ett antal ishockeyskolor för att intervjua föreningsföreträdare om hur man gör för att behålla spelarna och ledarna i föreningen efter avslutad Ishockeyskola. Vi har även varit med på isen för att se hur det fungerar och vi har intervjuat föräldrar för att få en bild av hur man upplever information om fortsättningen i föreningen. Modellen är nu anpassad till ishockey och kan vara ett verktyg som passar just er förening på ett bra sätt. Om inte annat kan vissa delar stärka den modell ni redan har.

Hösten 2019 erbjuder vi denna utbildning igen

Innehållet i modellen är bland annat:

-          Presentationsmallar med bra delar som mottagare vill ha

-          Uppdragsbeskrivningar

-          Olika agendor

-          Vägen in i föreningen

-          Uppstartsmöten, avstämningsmöten, uppföljningsmöten

Vi bjuder nu in till en utbildningskväll av modellen och hur den kan tillämpas i din förening.

Datum:          tisdag 27/8-19

Tid:                Drop in fika 1800 sedan kör vi 18.30–20.30

Plats:             Stora Mossen med Göta Traneberg som värd.

Fika:              Kaffe/the och macka

Kostnad:        Kostnadsfri

Anmälan:      Senast 20/8-19

• 2019-08-27 18:00 - 20:30
    • Stora Mossen
    • Ulf Rustas

• 2019-08-27 18:00 - 20:30
    • Stora Mossen
    • Ulf Rustas
Ett arrangemang av SISU Idrottsutbildarna, idrottens eget studieförbund. Vi jobbar med bildning och utbildning inom idrotten, och stimulerar till människors lärande.

Vi består av tre delar: studieförbundet SISU Idrottsutbildarna, förlaget SISU Idrottsböcker och Bosön Idrottsfolkhögskola. Tillsammans och var för sig driver vi på och stöder utveckling inom idrotten.