FU1 - Ledarutbildning Funktionsnedsättning & delaktighet

OBS! OBS! Framflyttat datum - anmäld dig på nytt om du redan anmält dig till den 31 augusti och
vill vara med den 26 oktober!Omslaget_Låt alla växa

Kursen riktar sig dels till yrkesverksamma som vill ha kompletterande kunskap kring att arbeta med ryttare med funktionsnedsättning, dels till dem som kommer ifrån t ex daglig verksamhet, boenden, är personlig assistent eller kanske anhörig.

Kursens syfte är att de deltagarna en gemensam grund och kunskaper så att de kan vara behjälpliga vid och/eller bedriva verksamhet på klubben för ryttare med någon form av funktionsnedsättning. Kursen består av både en teoretisk del och en praktisk.

Drygt en miljon människor i Sverige lever med någon form av funktionsnedsättning. För alla dessa människor kan hästen och stallet erbjuda en värdefull frizon. Hästen är helt fri från fördomar och mötet med hästen sker på lika villkor för alla. Att rida betyder så mycket mer än att bara sitta på en häst. Stallet är en plats för kontakter, avkoppling och med möjlighet till en meningsfull och omväxlande fritid.

Att leda ridverksamheten för ryttare med funktionsnedsättning kräver en hel del förberedelser. FU1 ska därför dels ge den grundläggande kunskap som krävs för att leda och möta ryttare med funktionsnedsättning, dels väcka tankar och inspirera till att söka ytterligare kunskap.

Utbildningen kan även underlätta för att få fler på ridklubben att bli delaktiga i verksamheten, att hitta entusiasm och stärka de aktiva i vardagen. Syftet med utbildningen är inte att kunna olika funktionsnedsättningar på sina fem fingrar utan att öka förståelsen och minska rädslan för att möta människor med funktionsnedsättningar. Det handlar om att byta ut eventuella känslor av osäkerhet mot nyfikenhet.

Utbildningsmaterialet är målanpassat  för ledare inom ridsporten som vill arbeta med personer med funktionsnedsättning. Efter respektive steg i utbildningen får man ett intyg på att man har kompetens för att arbeta med personer med funktionsnedsättning.

FU1 Utbildningen omfattar 15 lektionstimmar med följande innehåll:

• Orientering kring olika funktionsnedsättningar
  • Hästens beteende och handhavande
  • Förberedelse inför ridlektion
  • Orientering kring ridhjälpmedel
  • Förflyttningsteknik vid upp- och avsittning
  • Praktisk övning

OBS! Komplettering - eftersom vi valt att lägga utbildningen på en utbildningsdag så kommer delar av arbetet ske som hemuppgifter - efter anmälningstidens utgång skickas info om detta ut till de anmälda.

Målsättning med utbildningen är att ge en grundläggande orientering kring de vanligast förekommande funktionshindren i ridning med ryttare med funktionsnedsättning.

Kursavgiften 800 kr (litteratur och fika ingår, lunch medtager deltagarna själva)
OBS! Föreningen kan söka 600 kr/deltagare i stöd från Idrottslyftets Föreningsstöd. Ansökan görs av klubben via Idrott online.

Sista anmälningsdag måndag 7 oktober.

• 2019-10-07
      • 2019-10-26 10:00 - 19:00
    • Boden
    • Matilda Strömbäck
    • Boende ingår ej.
    • Fika och lunch bägge dagarna ingår i kursavgiften.
    • I kursavgiften ingår ledararvode, material samt fika (lunch medtages).
    • Anmälan är bindande, vid utebliven deltagare debiteras kursavgiften oavsett orsak till avhoppet om ingen ersättare kan gå in på platsen. Föreningen äger rätt att sända annan deltagare.
    • Ledare inom ridsporten (eller anhörig, personlig assisitent mfl) som vill arbeta med personer med funktionsnedsättning. Genomgången Basutbildning för Risportens ledare är bra, men ej nödvändigt.

• 2019-10-07
      • 2019-10-26 10:00 - 19:00
    • Boden
    • Matilda Strömbäck
    • Boende ingår ej.
    • Fika och lunch bägge dagarna ingår i kursavgiften.
    • I kursavgiften ingår ledararvode, material samt fika (lunch medtages).