Rörelseglädje i Tranås!

Välkomna till en rolig och inspirerande kväll där vi får lära oss allt om rörelseglädje.
Initiativet kommer från idrottsföreningarna som arrangerar idrottsskolan i Tranås kommun.

Kvällen riktar sig till alla målgrupper i idrotts-föreningarna men vi välkomnar också alla målgrupper som träffar barn och ungdomar i Tranås kommun t ex idrottslärare, kommun-tjänstemän, politiker etc.

”Rörelseförståelse är mer än att kunna utföra en mängd olika rörelser. Det handlar om glädjen att vilja röra sig – och allt annat som krävs för att vi ska delta i fysisk aktivitet hela livet. Därför är rörelseförståelse lika viktigt som läs- och skrivförståelse!”.

Vi vet idag att fysisk aktivitet är bra för barns mående, för resultaten i skolan och för folkhälsan. Samtidigt visar forskningen att barn och unga rör sig för lite och är stillasittande en för stor del av dagen. I dag når bara 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna den rekommenderade nivån på 60 minuters fysisk aktivitet om dagen.

Läs mer om rörelseförståelse här och ta del av de satsningar som idrottsrörelsen arbetar med.

För mer information, kontakta RF-SISU Småland, Elin Hornbrink, tel. 070-564 54 38, elin.hornbrink@rfsisu.se

• 2021-11-22
      • 2021-11-24 19:00 - 20:30
    • Tranås, Biograf Royal
    • Elin Hornbrink, Anton Söderström

• 2021-11-22
      • 2021-11-24 19:00 - 20:30
    • Tranås, Biograf Royal
    • Elin Hornbrink, Anton Söderström

RF-SISU är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna regionalt.

Vi har två uppdrag, idrott och folkbildning. SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund.

Vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.