Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom

”Utbildningens största styrka är att den sätter helhetssynen och det långsiktiga barnperspektivet i fokus.” Michail Tonkonogi, professor i Medicinsk vetenskap, Högskolan Dalarna.

Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom är en utbildning utvecklad av Michail Tonkonogi tillsammans med SISU Idrottsutbildarna - idrottens eget studieförbund och utgår ifrån allsidighet som grund, lek som form, glädje och långsiktig utveckling som mål. Utbildningen kompletterar och fördjupar SISU Idrottsutbildarnas utbildningar Plattformen - barn och ungdom samt Grundtränarutbildning (GTU) och motsvarande utbildningar hos specialidrottsförbunden.

Utbildningen vänder sig till dig som vill träna barn och ungdomar med rätt allsidig fysisk uppbyggnadsträning för långsiktig utveckling och som vill minska skaderisken och förbättra teknikinlärningen hos barn och ungdomar. Utbildningen bygger på god vetenskaplig forskningsgrund med inslag både från ny och gammal väl beprövad kunskap inom området.

Mål och syfte
Idag är det välkänt att en allsidig, lekfull och åldersanpassad fysisk aktivitet är en absolut nödvändig förutsättning för barns fysiska, psykiska och sociala utveckling. För att kunna erbjuda barn och ungdomar fysisk aktivitet som bygger på deras egna specifika behov och förutsättningar krävs det att du som tränare och ledare inom barnidrott har de kunskaper om barnens utveckling som är nödvändiga för att kunna välja rätt träningsmetoder och former.

Under temakursen kommer du som tränare att ges möjlighet att förstå, förklara, visa och genomföra allsidig fysisk träning med hänsyn till individens biologiska ålder före och under puberteten. Du kommer också kunna sätta det i ett helhetssammanhang och i ett långsiktigt perspektiv. Efter kursen kommer du ha en grundläggande kunskap om hur du ska bedriva god allsidig fysisk uppbyggnadsträning för barn och ungdomar. Kursformen blandas av teori, praktik, gruppövningar och diskussioner.

SISU Idrottsutbildarnas mål är att du som tränare, ledare och alla barn och ungdomar ska trivas och må bra inom idrotten.

Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom består av följande moment
- Helhetssyn och sammanhang
- Styrketräning för barn och ungdom
- Uthållighetsträning för barn och ungdom
- Koordinations-, snabbhets- och rörlighetsträning för barn och ungdom
- Integrering av åldersanpassad fysisk träning samt långsiktig planering av träningsprocessen

Denna bok ingår i kostnaden
Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom

Om du vid anmälan inte får någon bekräftelse, vänligen meddela

kerstin.fryksen@dalaidrotten.se.

• 2016-10-07
      • 2016-10-22 09:00 - 17:00
    • Scandic Lugnet, Svärdsjögatan 51 och Lugnets sporthall, Falun
    • Logi ingår ej.
    • Ingår.
    • Kontakta SISU Idrottsutbildarna för eventuellt ekonomiskt stöd.
    • Anmälan är bindande. Vid återbud efter sista anmälningsdag faktureras hela kostnaden.
    • Rekommenderad förkunskap är att du har någon form av baskunskap i tränarskap och träningslära.

• 2016-10-07
      • 2016-10-22 09:00 - 17:00
    • Scandic Lugnet, Svärdsjögatan 51 och Lugnets sporthall, Falun
    • Logi ingår ej.
    • Ingår.
    • Kontakta SISU Idrottsutbildarna för eventuellt ekonomiskt stöd.