Idrottens grundtränarutbildning nivå 2 (GTU 2), (Uppsala)

En kurs i samverkan mellan närliggande distrikt.
GENOMFÖRS I UPPSALA av SISU IDROTTSUTBILDARNA UPPLAND
Kostnaden för deltagare ej hemmahörande i Upplandsföreningar är 3000 kr.

OBS! Du kan inte anmäla dig via knappen längs ned på sidan, utan använd denna länk:Anmäl dig här

Utveckla dig i tränarskap och träningslära ihop med tränare inom andra idrotter.

Grundtränarutbildningen är för dig som har varit tränare ett tag. Du har redan gått någon grundutbildning. Du tycker det är kul och vill nu gå vidare och utvecklas i din tränar - och ledarroll.

I GTU har du möjlighet att utveckla dig i tränarskap och träningslära tillsammans med idrottserfarna utbildare. Du möter och byter erfarenheter med tränare inom andra idrotter som befinner sig i motsvarande situation som du.

GTU är en fortsättning och påbyggnad på Plattformen – barn och ungdom. GTU innehåller utöver tränarskap och träningslära också tränarpraktik och självstudier på hemmaplan. Mötet med och möjlighet till nätverksbyggande mellan tränare från olika idrotter, för att ta till vara varandras olika kunskaper och erfarenheter, är ett mycket viktigt och uppskattat inslag i denna utbildning. GTU innehåller även en idrottsspecifik del som respektive specialidrottsförbund ansvarar för. GTU 2 är för dig som är och vill utvecklas som tränare för 16-19 åringar.

Mål och syfte
På GTU 2 fördjupar du dina kunskaper inom träningslära och utökar dina kunskaper om ungdomars utveckling och behov i åldersfasen efterpubertet till äldre ungdom. Inom träningsläran får du bland annat kunskap om viktiga faktorer att ta hänsyn till för all idrottslig utveckling. Inom tränarskapet får du en djupare och bredare kunskap kring den psykosociala utvecklingen i denna åldersfas. Du kommer också att lära dig hur ett allsidigt och varierat träningsinnehåll, anpassat till individens psykiska och fysiska mognad, bidrar positivt till ungdomars idrottsliga och personliga utveckling.

GTU 2 är indelad i två moment – Träningslära och Tränarskap.

I Träningslära ingår momenten:

● Fysisk utveckling
 ● Träningslärans utgångspunkt
 ● Idrottens rörelser
 ● Träning av de fysiska kvaliteterna

I Tränarskapet ingår följande moment:

● Ta hand om idrottaren
 ● Kommunikation
 ● Mål och motivation
 ● Självförtroende
 ● Reglera spänningsnivån
 ● Koncentration
 ● Skapa mentala föreställningar

Förkunskaper
Du ska ha gått GTU 1 eller motsvarande SF-specifika utbildning, samt ha några års erfarenhet som tränare.

(Ordinarie deltagaravgift är 3000 kronor. Upplandsidrotten har subventionerat mellanskillnaden för Upplands idrottsföreningar)

• 2016-09-24 09:00 - 17:00
      • 2016-09-25 09:00 - 17:00
      • 2016-10-22 09:00 - 17:00
    • UPPSALA
    • Inget boende ingår
    • Avanmälan senare än 5 arbetsdagar före kursstart faktureras med hela kursavgiften.

• 2016-09-24 09:00 - 17:00
      • 2016-09-25 09:00 - 17:00