SF:s tävlingsregler – utformning och tillämpning

Att utforma och att tillämpa tävlingsregler är en komplex uppgift. Det goda tävlingsregelverket är tydligt, förutsebart, transparent, balanserat, välavvägt och rättssäkert. Ett gott tävlingsregelverk skapar dessutom goda förutsättningar för en enhetlig och rättvis tillämpning. Med detta som utgångspunkt genomför RF en utbildning riktad till förtroendevalda och anställda hos SF som reviderar och/eller tillämpar SF:s tävlingsregler.

Varje specialidrottsförbund har tävlingsregler, det vill säga bestämmelser som på ett eller annat sätt styr tävlingsverksamheten. Till tävlingsregler räknas tävlingsbestämmelser, tävlingsreglementen, utövanderegler, föreskrifter, anvisningar och cirkulär. Uppbyggnad och omfång varierar stort mellan olika idrotter. Tävlingsregler fyller flera olika funktioner och riktar sig bland annat till utövare, funktionärer, arrangörer, föreningar och allmänhet. Överträdelse av en tävlingsregel kan leda till sanktioner utifrån vad som angivits i regelverket.

För utbildningens genomförande har Krister Malmsten, ordförande i Riksidrottsnämnden, ordförande i RF:s stadgekommitté, m.m. och Anders Hübinette, sekreterare och föredragande i Riksidrottsnämnden, ledamot av RF:s stadgekommitté, m.m. anlitats.

Målgrupp: Förtroendevalda och anställda på SF som reviderar och/eller tillämpar SF:s tävlingsregler

Innehåll:
•       Genomgång av förslag till grunduppställning av SF:s tävlingsregler
•       Erfarenhetspass från olika idrotter
•       Erfarenhetsutbyte

Anmälan senast 20 oktober. Begränsat antal platser.

• 2016-10-28 13:00 - 16:30
    • Idrottens hus, Skansbrogatan 7, Stockholm
    • Elin Johansson
    • Ev boende bokas och bekostas av deltagaren
    • Fika ingår
    • Boken (Idrottens bestraffningsregler) och fika ingår i kursavgiften
    • Avbokning senare än en vecka innan kursstart debiteras med hela kursavgiften

• 2016-10-28 13:00 - 16:30
    • Idrottens hus, Skansbrogatan 7, Stockholm
    • Elin Johansson
    • Ev boende bokas och bekostas av deltagaren
    • Fika ingår
    • Boken (Idrottens bestraffningsregler) och fika ingår i kursavgiften
    • Avbokning senare än en vecka innan kursstart debiteras med hela kursavgiften

SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund. Vi utbildar och utvecklar idrottsrörelsen. Och vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.