British Canoeing Level 2 Coach

Detta är steg 2 i Brittiska kanotförbundets Coach-utbildningar. Den genomförs under fyra dagar och under kursen utvecklar du dina coaching-kunskaper och din paddlingstekniska förståelse. Fokus är att utveckla sin förmåga att coacha individer genom en serie pass med progression och i olika sorters kanoter.

Datum och Tid
Lördag 3 juni kl. 9.00 – tisdag 6 juni kl. 16.00

Nyköping

Genomförande
Kursen hålls på engelska med instruktörer från Canoe England. Innehåll och förkunskaper beskrivs nedan på engelska.

Prerequisites (Förkunskaper/krav):
- BCU 2 Star Award in Canoe and Kayak (motsvarar Grönt Paddelpass Canadensare & Kajak)
- BCU 3 Star in any discipline or competition equivalent performance (motsvarar Blått paddelpass. Coach-behörigheten gäller för de kanoter - kajak / kanadensare- där man har blått paddelpass).
- BCU Foundation Safety and Rescue Training
- BCU Level 1 Certificate in Coaching Paddlesport, or BCU Level 2 Coach
- 17 years of age, or older
- Membership of Swedish Canoe Federation and payment of registration fee (500 SEK) as part of the course fee (and will be transferred to BC).

Content – How to Coach and What to Coach
The Level 2 training course covers aspects of these ‘how to coach’ skills: coaches role and responsibilities
- Planning a series of paddlesport coaching sessions
- Understanding and meeting participants needs
- Session preparation
- Delivering a progressive paddlesport coaching sessions
- Evaluating and reviewing paddlesport coaching sessions
- Technical, tactical, physical, psychological aspects of paddlesport
- Safety
- The Level 2 award focuses on how to coach the skills needed by paddlers in their first three years of paddlesport activity. For example:
- Fundamental Movement Skills (Balance, Coordination, Agility)
- Fundamental Paddlesport Skills (Posture, Connectivity, Power Transfer, and Feel)
- Lifting and carrying, launching and landing, forward paddling, reverse paddling, stopping (forward and backwards), steering, turning and maneuvering, moving sideways, preventing a capsize.
- By the end of the course you should have developed your technical understanding and have a range of coaching strategies.

Träningsperiod och examination
Efter genomförd utbildningshelg följer en period på upp till ca 12 månader under vilken tid du som kursdeltagare arbetar igenom kursboken och genomför ett antal dokumenterade coaching-tillfällen. Därefter genomförs ett examinationstillfälle, då vi åter får kursledarna till Sverige. Examinationen kommer att kosta ca 1500 kr. Datum för detta diskuteras vid kurstillfället.

Jonas Forsmark
mail: paddelpasset@kanot.com
mobil: 070-662 45 21

• 2017-06-03 09:00 - 2017-06-06 18:00
      • 2017-10-29 09:00 - 16:00
    • Katrineholm
    • Information kommer vid bekräftelse på anmälan
    • Föreningen har möjlighet att söka ytterligare subvention.
    • Vid avbokning senare än 7 dagar innan utbildning faktureras halva avgiften, undantaget läkarintyg.
    • Se förkunskapskrav i utbildningsbeskrivningen

• 2017-06-03 09:00 - 2017-06-06 18:00
      • 2017-10-29 09:00 - 16:00
    • Katrineholm
    • Information kommer vid bekräftelse på anmälan
    • Föreningen har möjlighet att söka ytterligare subvention.
    • Se förkunskapskrav i utbildningsbeskrivningen