Första Hjälpen för Kanotister

Välkommen till en grundläggande första hjälpen-utbildning som bygger på riktlinjerna från Svenska HLR-Rådet och genomförs med en inriktning mot paddling. Utbildningen ingår i Kanotförbundets nya utbildningsstruktur och vänder sig till paddlare och ledare. Syftet är att lära sig hantera olyckor där man är först på plats och där man har relativt nära till hjälp från sjukvården.

Innehåll
- Första hjälpen
- Livräddande behandling: Hjärt- och lungräddning, Luftvägsstopp, Hjärtstartare, Drunkning
Undersökning och prioritering enligt L-C-A-B-C-D-E
- Sjukdomar, samt omhändertagande: Anafylaktisk reaktion (allergisk reaktion), Astma, Luftvägsstopp, Hyperventilation, krampanfall etc.
Olycksfall/skador, samt omhändertagande: Brännskador,Yttre blödning, Skall-, nack- och ryggskador, Luxation etc.
Skador orsakade av miljö, samt omhändertagande: Lokal köldskada, Allmän nedkylning (hypotermi), Värmeslag etc.

Genomförande
Utbildningen blandar teoretiska och praktiska moment inomhus. Detta är en grundkurs, vilket innebär att det inte behövs några förkunskaper. Du kommer att erhålla ett giltigt HLR-certifikat efter genomförd utbildning.

Utrustning
Ta med oömma kläder då en del praktiska moment innebär att vi befinner oss på golvet, samt papper och penna.

Tid och plats
Söndagen den 26 mars, kl. 08.30-17.00, Stockholm (info exakt plats meddelas senare)

Anmäl dig senast 1 mars på www.kanot.com. Max antal deltagare: 12 personer.

Jonas Forsmark
mail: paddelpasset@kanot.com
mobil: 070-662 45 21

• 2017-03-26 00:00 - 00:00
    • Ev. boende ordnas på egen hand.
    • Lunch ordnas på egen hand.
    • SKF-anslutna föreningar kan söka bidrag för kursen.

• 2017-03-26 00:00 - 00:00
    • Ev. boende ordnas på egen hand.
    • Lunch ordnas på egen hand.
    • SKF-anslutna föreningar kan söka bidrag för kursen.