Tränarträff - dialogmöte

08.30 Kurs
12.30 Lunchmacka
13.00 Matchstart

OBS! Programmet kan justeras utifrån väderlek, matcherna längd etc.

”Hur utvecklar vi framtidens tävlingsspelare i klubbmiljön?”

Hej klubbtränare – vi vill träffa dig i Båstad!
I samband med playoff-matchen i Davis Cup mot Litauen vill vi bjuda in till samtal och diskussion om hur vi står rustade runtom i tennis-Sverige för att utveckla och få fram nästa generations tennisspelare.

Hur kan din klubb bli bättre på att utveckla tävlingsspelare?
Vägen till att bli en bra tävlingsspelare, oavsett om den mynnar ut i en proffskarriär eller spel i Sommartouren och Vintertouren, börjar i föreningen. Våra svenska tennisklubbar har genom åren hjälpt fram oräkneliga talanger, och många av dem har nått långt inom tennisen. Frågan är hur vi kan ”lyfta” till nästa nivå och få fram ännu fler duktiga spelare, både för att öka den inhemska konkurrensen och för att hävda oss bättre internationellt.

Dialog och workshops med sikte på återträff i februari
Som inspel får vi bland annat ta del av bildmaterial och erfarenheter från sommarens JEM-spel, och en uppdatering om vad den senaste datainhämtningen inom tennisen ger för ledtrådar om hur tennisen utvecklas. Vi presenterar också aktuell statistik om svensk ungdomtennis, samt våra erfarenheter från ”Teknikprojektet”.
Sedan tar vi oss an de frågor som är viktiga för utvecklingen av tävlingsjuniorer i klubbarma. Vi jobbar i workshop-format med målet att identifiera inte bara problem och utmaningar, utan också möjliga lösningar och förbättringar.
Vårt mål är att tillsammans med er identifiera några ”nycklar” som kan driva utvecklingen framåt i klubbarna. Vad behöver vi göra för att utvecklas?
Från SvTF medverkar Fredrik Hörnell, Maria Strandlund Tomsvik, Peter Rejmer,
Niklas Fjeldstad och Christer Sjöö. Vi ser fram emot ett givande utbyte med er!
En uppföljning på konferensen planeras i samband med Kungens Kanna/Drottningens Pris i Stockholm i början av 2018.

Stötta DC-laget i playoff-matchen – kom till Coaches’ Corner
Vi har valt att lägga konferensen i anslutning till den viktiga Davis Cup-matchen mot Litauen. Efter bortasegrar mot Tunisien och Turkiet har DC-laget under ledning av Johan Hedsberg nu chansen att åter gå upp i Europa/Afrika-zonens grupp 1. Självklart vill vi att ni som tränar våra ungdomar ute i klubbarna ska vara med på denna tennisfest. Alla som medverkar i konferensen får en ”badge” som ger tillträde till arenan och till den ”Coaches’ corner” där vi kommer att hålla konferensen. Under fredagen och lördagen bjuder vi på enklare förfriskningar, samt ”lunchmacka” på fredag (föranmälan krävs) och lördag. Ackrediteringen gäller även för söndagens matcher.

Övernattning
Boende i samband med konferensen bokas av respektive deltagare. Pensionat Enehall erbjuder specialpris – 1025 kr för dubbelrum och 780 kr för enkelrum, inklusive frukost. Uppge bokningskod 101 97 när ni bokar. Rum är reserverade t o m 15 augusti, därefter i mån av plats. 0431-750 15; info@enehall.se

Måltider, konferensavgift och anmälan
På fredagkvällen äter vi middag på Restaurang Victoria på Torget i Båstad. Lunch fredag i pausen mellan DC-singlarna (föranmälan i samband med anmälan till konferensen), samt på lördag på Tennisstadion. Konferensavgift 750 kr (inkl måltider fredag-lördag samt inträde fredag-söndag) faktureras till din klubb. Mat och alkoholfri dryck ingår i konferensavgiften. Anmälan via IdrottOnline öppen 12 juli – 15 augusti.

• 2017-08-31
      • 2017-09-15 17:00 - 20:00
      • 2017-09-16 08:30 - 13:00
    • Tennisstadion Båstad
    • Peter Rejmer, Fredrik Hörnell, Maria Tomsvik, Niklas Fjeldstad, Christer Sjöö, Daniel Ljungberg
    • Konferensavgiften omfattar måltider fredag-lördag samt inträde till tennisen fredag-söndag, Faktureras till din klubb.

• 2017-08-31
      • 2017-09-15 17:00 - 20:00