Introduktionsutbildning för orienteringstränare

Kursen planerades initialt för att genomföras söndagen den 20 mars men är nu, på grund av anmälningsläget, uppskjuten till två kvällar den 21 och 25 april.

I texten nedan får du en överblick över vad som ingår i kursen inför din anmälan.

När du väl bestämt dig för att deltaga så finner du nederst till höger i denna vy kallelsen till kursen där allt du behöver veta och göra inför de fysiska träffarna den 21 och 25 april finns detaljerat beskrivet. Detta inbegriper förstudier i form av texter, filmer och uppgifter.

Lycka till! /Lina & Johan

Du som tränare eller hjälpledare inom orienteringsidrotten har ett värdefullt uppdrag. Ett uppdrag som ger dig upplevelser och möten med människor som vill utvecklas med idrotten och du utvecklas med dem. I din roll kan du vara med och hjälpa andra att växa som utövare och individer.

DENNA INTRODUKTIONSUTBILDNING FÖR ORIENTERINGSTRÄNARE ger dig en första inblick i vad det innebär att vara tränare/ledare inom idrotten generellt och orienteringssporten specifikt. Utbildningen ger dig inspiration och en introduktion till att vara ledare i orientering. Den ger dig, kort och gott, en bra start i ditt tränarskap.

Fakta om utbildningen

Den består av två delar varav den första är idrottsövergripande, helt webbaserad och tar cirka 2-3 timmar att genomföra och den andra är idrottsspecifik och ger baskunskaper för tränare i orientering. Den andra delen består dels av cirka 1,5 timma webbaserade studier med uppgifter, dels två fysiska kvällsträffar med praktiska moment. Den första delen är framtagen av SISU Idrottsutbildarna och den andra av Svenska Orienteringsförbundet. Den genomförs lokalt i Stockholm med utbildare utbildade av SOFT. dels

Introduktionsutbildningen för orienteringstränare innehåller:

>         du och ditt sammanhang inom svensk idrott.

>         du och ditt ledarskap.

>         du och träningen.

>         jag & orienteringsföreningen.

>         jag & ledarskapet i orienteringsföreningen.

>         jag & orienteringsträningen.

• 2022-04-18
      • 2022-04-21 17:30 - 21:00