Utbildning i Spelets fyra roller U13-U16

Regionförbund Ishockey Norr bjuder in till en kostnadsfri digital tränarutbildning om Spelets fyra roller.

Utbildningen riktar sig främst till ungdomstränare för U9-U16.

Utbildningen består av tre delar:

Del 1 Vad är Spelets fyra roller?

Del 2 Teori – Genomgång av teoretisk kunskap som spelarna ska utbildas i.

Del 3 Ispraktik (teoretisk) – Genomgång av övningar som spelarna ska utbildas i.

Syftet med utbildningen är att ge ledare och tränare kunskap om ishockeyns fyra roller samt hur svensk ishockey förespråkar ett tränar- och ledarskap som ger spelarna möjlighet till reflektion och eftertanke.

Utbildningsmaterialet är framtaget av Svenska Ishockeyförbundets utvecklingsavdelning och förmedlas nationellt av regionförbundens hockeyutvecklare.

Region Norrs hockeyutvecklare hälsar er varmt välkomna till digital utbildning som främst riktar sig mot ledare för U9-U12, F10 och F12 samt U13-U16.

ISHOCKEYNS PRINCIPER GRUNDAR SIG I VAD VI KALLAR FÖR SPELETS FYRA ROLLER.

Kunskap i spelets fyra roller ger spelare och ledare förståelse i att uppgifterna skiftar beroende på om laget har pucken eller inte.

Generellt spenderar en spelare cirka 5 procent av sin istid i rollen som 1)”anfallare med puck” och cirka 95 procent fördelas mellan de övriga tre rollerna – 2)”anfallare utan puck”, 3)”försvarare närmast puckförare” och 4)”försvarare mot icke puckförare”.

När tränare omsätter detta i träning så är det viktigt förstå spelets olika roller, i ett feedbackperspektiv. Målet som tränare är att utbilda spelarna så att de kan utvecklas och prestera i samtliga roller.

Datum Torsdag 7 november

Tid 19.00 – 21.00

Plats Digital

Kurslängd 120 minuter

Arrangör Regionförbund Ishockey Norr

Kostnad Kostnadsfri

• 2024-11-07
      • 2024-11-07 19:00 - 21:00
    • Digital

• 2024-11-07
      • 2024-11-07 19:00 - 21:00
    • Digital
Ett arrangemang av SISU Idrottsutbildarna, idrottens eget studieförbund. Vi jobbar med bildning och utbildning inom idrotten, och stimulerar till människors lärande.

Vi består av tre delar: studieförbundet SISU Idrottsutbildarna, förlaget SISU Idrottsböcker och Bosön Idrottsfolkhögskola. Tillsammans och var för sig driver vi på och stöder utveckling inom idrotten.