Meningslösa eller meningsfulla tävlingar?

Får vi inte tävla mer? Jovisst, men kan du skilja på meningslösa eller meningsfulla tävlingar?
Idag finns det tillräckligt mycket forskning för att veta vad framtida elitidrottare behöver för att prestera på lång sikt och vad vi behöver för att fler ska ha möjlighet att vara med och idrotta längre.

När resultatet blir målet så blir träningar förberedelser inför kommande tävlingar - som vi tävlar kommer vi att träna. Barnen börjar träna organiserat allt tidigare, det blir svårare att hålla på med fler idrotter längre, fler skadas och väldigt många slutar alldeles förtidigt med att idrotta. Tävlingen har traditionellt varit ett sätt att jämföra sina färdigheter och förmågor med andra. Fysiska, psykiska, sociala och idrottsliga (tekniska/taktiska) färdigheter som tar tid att utvecklas och som utvecklas i olika takt.
Hur får vi tränare att lägga fokus på rätt saker?
Det som gör att varje deltagare har roligt här och nu, får möjlighet att utvecklas i sin takt - fysiskt, psykiskt, socialt och idrottsligt och som utmanas och mår bra under tiden.
Det som gör att fler vill, vågar och känner att de är bra nog att vara med. Visst finns det massor av exempel på bra tränare som ser alla, tar hänsyn till olikheter,  fokuserar på glädje och utveckling, men om tävlingen premierar annat hur ska då idrottarna, deras anhöriga, föreningen och övriga veta att tränaren gör rätt?

Dessa faktorer kommer du att få höra mer om under föreläsningen:

• Veta vad idrottsförbunden gör idag för att utveckla bättre och mer meningsfulla tävlingar.
  • Hur idrottsföreningar kan bidra till en mer utvecklande träning/tävlingsmiljö.
  • Hur du som tränare kan arbeta långsiktigt samtidigt som det ger dig mening här och nu.

Föreläsare är Aila Ibanez Mengüc

Aila arbetar med idrott- och förbundsutvecklingsfrågor på Riksidrottsförbundet.
Tidigare barn- och ungdomsansvarig på Svenska basketbollförbundet. Hon var med i lanseringen av Easy Basket Challenge och Easy Basket, det nya spelsättet för barn. Har tränat allt från barngrupper till elitlag.

• 2018-10-24 07:30 - 09:00
    • Tintomararummet, Sollentuna Bibliotek Aniaraplatsen 2, Sollentuna