Grundkurser i kartritning och kartkontroll i Katrineholm

För dig som ny kartritare

Kursen vänder sig till dig som antingen vill prova på kartritning eller har provat på kartritning tidigare och vill utvecklas med nya erfarenheter. Den vänder sig också till dig som har hjälpt till att revidera kartor i klubben och vill ta nästa steg.

Kursen lär ut grunderna i kartritning och vad som är bra att tänka på när du ritar dina första kartor. Fokus för kartritningen blir på generalisering för kartor med hög läsbarhet, samt på kurvbildsritning för en hög terrängförståelse hos orienteraren. Du kommer också lära dig att skapa ett bra grundmaterial, samt lära dig hur du i efterhand med enkla medel kan digitalisera din karta för en högre kvalité och läsbarhet.

För dig som ny kartkontrollant

Kursen vänder sig till dig som vill lära dig kartkontroll i syfte att säkra kartor av hög kvalité och läsbarhet. Den är indelad i terrängkontroll och teknisk kontroll.

Den går igenom alla delar som behöver kontrolleras, både i terrängen och framför en datorskärm i efterhand. Särskilt fokus blir det på utmaningarna i nya kartnormen.

För dig som befintlig kartkontrollant

De SOFT-kurser som hållits i kartkontroll tidigare har saknat den tekniska delen. Du som deltagit i dessa bjuds nu därför in att delta i den andra delen av kursen för nya kartkontrollanter, se ovan. Hela söndagen följer nämligen den kursen, se ovan.

Även du som kartansvarig i distriktet bjuds in till denna del.

Är du kartkontrollant sedan tidigare, men inte själv ritat kartor, eller inte varit nära ett kartprojekt tidigare, finns det möjlighet att medverka även i lördagens kartritning. Det är för dig som vill eller behöver lära dig mer om kartritning eller nya kartnormen för att utvecklas i din roll som kartkontrollant.

Även det här gäller dig som kartansvarig i distriktet.

Inbjudan och övrig dokumentation

För inbjudan och övrig dokumentation, klicka här

Välkommen!

• 2018-09-29 10:00 - 2018-09-30 15:00
    • Katrineholms klubbstuga, Siggetorp
    • Niklas Wrane, Roger Åsberg, Ingvar Svanberg, Karl-Erik Engblom
    • Boende bokas själv, ingår ej i kursavgiften. För detaljer, se inbjudan.
    • För detaljer om förtäring, se inbjudan.
    • För kostnad, se inbjudan.

• 2018-09-29 10:00 - 2018-09-30 15:00
    • Katrineholms klubbstuga, Siggetorp
    • Niklas Wrane, Roger Åsberg, Ingvar Svanberg, Karl-Erik Engblom
    • Boende bokas själv, ingår ej i kursavgiften. För detaljer, se inbjudan.
    • För detaljer om förtäring, se inbjudan.
    • För kostnad, se inbjudan.