Föreningsscorer - Skellefteå

Kursen vänder sig till de som vill lära sig grunderna i scoring, med ambition att kunna vara officiell scorer på svenska baseboll- eller softbollmatcher. Kursen vänder sig även till aktiva och andra som vill få en ökad förståelse om scoring och statistik.

Sista anmälningsdag 23 april.

Målgrupp

Mål
Att få förståelse för hur man skriver korrekta, tydliga protokoll, som efter match går att ta ut all relevant statistik och föra in i Heatstat.

Krav
Inga formella krav.

Förkunskaper
Grundläggande förståelse om sporten, känna till begrepp som t.ex. hit, error och wild pitch.

Innehåll
Kursen omfattar alla vanligt förekommande spel, hur man skriver notation i protokollet. Alla offensiva spel, defensiv, avancemang på bas mm. Fokus på byten som är väldigt viktigt för att kunna tyda ett protokoll.
Kursen omfattar endast en övergripande genomgång av earned runs, vilket kan vara avancerat. Med ett korrekt, tydligt skrivet protokoll kan earned runs beräknas i efterhand av en erfaren scorer.

Efter utbildningen
Kursdeltagarna rekommenderas skriva flera matcher i närtid efter kursen, med fördel tillsammans med en erfaren kollega. Det är ofta väldigt givande att sitta flera tillsammans och diskutera de spel som uppstår.

Deltagaravgiften är 200 kr per person, max 600 kr per förening.

Sista dagen för anmälan är 23 april.

• 2019-04-28 10:00 - 18:00
    • Skellefteå