Friidrott 10–12 år

Skånes Friidrottsförbund bjuder in friidrottstränare och -ledare till utbildningen ”Friidrott 10–12 år” lördag-söndag den 25-26 maj 2019 samt två dagar i september som bestäms i samråd med deltagarna.

Till skillnad från tidigare omfattar kursen numera fyra dagar i stället för tre. Det som tillkommit är att den andra kursdagen ägnas åt ”Grundutbildning för tränare”, som är en gemensam introduktionskurs för tränare i alla idrotter.

Friidrott 10–12 år

Målgrupp:

Alla som tränar friidrottsungdomar fram till puberteten eller äldre nybörjare.

Utbildningsmål

Efter genomgången kurs ska deltagarna:

* ha en grundläggande förståelse för helhetsutförandet i alla friidrottens grenar
* förstå vad som sker under puberteten och varför träningen skiljer sig före och efter
* veta vilka faktorer som är särskilt träningsbara under tiden före puberteten
* ha en grundläggande förståelse för planering av ett träningsår och en träningsvecka

Förkunskaper

Kursen Friidrott 10-12 är en grundkurs och kräver därför inga förkunskaper. Vilja, engagemang och intresse för tränaruppgiften är de viktigaste förutsättningarna.

Kursdatum:

Första träffen: lördag- söndag den 25-26 maj 2019. Vi börjar dagen med fika och presentation kl. 09.00 och avslutar cirka 17.00.

Andra träffen äger rum i september efter samråd med deltagarna.

Plats:

Idrottens hus och friidrottshallen i Helsingborg. Gatuadress: Mellersta Stenbocksgatan 10, 254 37 Helsingborg

Kursansvarig:

Bengt Hansson, 0708-148863

Kursledare:

Bengt Hansson, Jennika Larsson, Emma Brorsson

Övrigt:

Avgift: 3.400 kr.  OBS! Anmälan gäller hela kursen, alla fyra dagarna.

Anmälan:

Senast onsdagen den 15 maj 2019.

Anmälan är bindande! Klubben faktureras hela beloppet efter första träffen.

Detaljerat program skickas via e-post några dagar innan utbildningens början.

Skulle någon vara frånvarande vid en träff kan denne utnyttja sin plats vid ett senare utbildningstillfälle.

Information: Bengt Hansson, 0708-148863 eller förbundets kansli, kansli@skanefriidrott.org

Välkomna med er anmälan!

• 2019-05-25 00:00 - 2019-05-26 00:00
    • Emma Brorsson
    • Kursen Friidrott 10-12 är en grundkurs och kräver därför inga förkunskaper
    • 9 av 15

• 2019-05-25 00:00 - 2019-05-26 00:00
    • Emma Brorsson
    • Avgift: 3.400 kr. OBS! Anmälan gäller hela kursen, alla fyra dagarna. I priset ingår kursavgift, fika och lunch, kursboken: ”Grundträning i friidrott 10–14 år” med tillhörande webbplats, samt SISU:s utbildningsmaterial för ”Grundutbildning för tränare”. RF ger via Svensk Friidrott ett bidrag (Idrottslyftet) till föreningen som utbetalas när kursansvarig slutrapporterat kursen. Bidrag utgår endast för dem som gått hela kursen. Bidraget för denna kurs är 2400 kr/deltagare.
    • Kursen Friidrott 10-12 är en grundkurs och kräver därför inga förkunskaper
  • 9 av 15