Vila dig i form? olika perspektiv på återhämtning - Tränarforum Stockholm

All kommunikation sker via mail så var noga med att skriva in din mailadress korrekt.

Återhämtning och vila behöver ses som en viktig del av träningen. Hur ska man tänka för att återhämtningen ska vara effektiv? Vilka delar påverkar och hur vet jag att återhämtningen är tillräcklig?
Föreläsningen handlar om vad du som tränare bör känna till om stress, träning och återhämtning och hur vi kan träna på återhämtning med hög kvalitet.

Idrottare i allmänhet men elitidrottare i synnerhet har ett särskilt förhållande till stress. Det första man tänker på är den psykologiska stress idrottaren utsätts för i samband med tävling. Men stress är även en fysiologisk reaktion. Återhämtning både psykosocialt och fysiologiskt är därför avgörande för att må bra och utvecklas över tid. Vi behöver därför vara medvetna om balansen mellan olika former av belastning och återhämtning.

Föreläsare Cecilia Åkesdotter är Doktorand på Gymnastik och Idrottshögskolan (GIH) i Stockholm. Cecilia har en bred idrottsvetenskaplig bakgrund som både legitimerad idrottslärare samt utbildad tränare med inriktning mot elitidrott. Hon har en egen bakgrund som elitidrottare med individuella EM och VM guld i Taekwondo. Idag arbetar hon både teoretiskt och praktiskt ute i idrottsrörelsen med frågor som rör psykisk ohälsa, välbefinnande och prestation inom elitidrotten. Hon är även grundutbildad psykoterapeut med inriktning kognitiv beteendeterapi (steg 1) och har även arbetat som lärare på GIH.

Målgrupp
Utbildningen riktar sig framförallt till medlemmar i förening i Stockholmsdistriktet. Tillhör du inte någon förening måste du ta kontakt med Lars Jonsson, lars.jonsson@rfsisu.se för registrering och mer info.

Frukostföreläsning
Kaffe/te & macka serveras från kl. 7.30. Föreläsningen håller på 8.00 - 9.15. Kom i god tid, vi startar prick 8. Vi finns kvar till 9.30 för att svara på eventuella frågor.

Kost
Vi bjuder på frukostmacka & kaffe/te. Kom ihåg att ange behov av eventuell specialkost när du anmäler dig

Övrigt
All kommunikation sker via mail, så var noga med att skriva in din mailadress korrekt!

Kostnad & avbokning
Föreläsningen är kostnadsfri. Vid utebliven avbokning faktureras 250 kr. Platsen kan överlåtas till annan deltagare fram till kursdagen.
Avbokning sker till carina.sjolander@rfsisu.se

Har du frågor kontakta Lars Jonsson, lars.jonsson@rfsisu.se, 08-627 46 07

Tränarforum Stockholm är en mötesplats för tränare inom föreningsidrotten i Stockholmsdistriktet. Med Tränarforum Stockholm vill vi anta utmaningen att stärka ledarskapet inom idrotten, en central del av idrottens strategi mot 2025. Ska vi lyckas nå målbilden kommer tränaren, dvs du, vara en viktig aktör. Därför vill vi skapa de bästa förutsättningarna för att du ska bli framgångsrik. Vi anordnar frukostseminarier, föreläsningar, erfarenhetsutbyten och andra utbildningar med kompetenta föreläsare inom aktuella ämnesområden.
Tränarforum Stockholm är en kvalitetsstämpel för dig som vill uppdatera dig med det senaste, så att så många som möjligt hänger med så länge som möjligt.

• 2020-02-19 08:00 - 09:15
    • Aulan, GIH (Gymnastik- och idrottshögskolan), Lidingövägen 1, Stockholm