Hjärt och Lungräddning OBS ! INSTÄLLD

Välkommen på en utbildning i hjärt-lungräddning (HLR) för att tryggt ta hand om och hjälpa en person som fått hjärtstopp tills ambulansen kommer.

Målet med kursen är att deltagaren självständigt ska kunna identifiera ett hjärtstopp, larma och utföra hjärt-lungräddning samt använda en hjärtstartare.

På våra HLR-utbildningar har alla varsin HLR-docka att träna på. Det skapar möjlighet till att alla ska få den mängd träning som är så viktig för att ta till sig och behålla kunskaperna under en längre tid. Utbildningen bygger på rekommendationer från Hjärt- och lungräddningsrådet. I kursen Hjärt-lungräddning med hjärtstartare lär våra instruktörer ut de kunskaper som behövs för att ge livräddande hjärt- och lungräddning, och hur man använder en hjärtstartare vid ett hjärtstopp. I utbildningen ingår både teoretiska och praktiska moment där deltagarna får lära sig lägga en person i stabilt sidoläge, behandla luftvägsstopp, agera vid ett hjärtstopp, göra HLR samt använda defibrillering - hjärtstartare. Utbildningen avslutas med att även lära sig tekniken för att hjälpa någon som har satt i halsen.
Efter godkänd utbildning utfärdas kompetenskort som bevis på utbildning.

Vi kommer att jobba mycket praktiskt (många övningar genomförs på golvet) och du kan bli lite varm.

• 2020-05-15
      • 2020-05-18 18:00 - 20:00
    • Linköping

• 2020-05-15
      • 2020-05-18 18:00 - 20:00
    • Linköping
    • Kostnadsfri för föreningar som samarbetar med RF-SISU Östergötland. Vid oanmäld frånvaro faktureras föreningen 500 kr/person i efterhand.