Information om kompensationsstödet till idrottsföreningar

Vi erbjuder en digital informationsträff kring det kompensationsstöd som från den 1 maj finns tillgängligt för idrottsföreningar att ansöka om.

Vi kommer även gå igenom de tillfälliga justeringarna i projektstödet för barn och ungdom.

Bakgrund till kompensationsstödet

Den 1 maj öppnade Riksidrottsförbundet ansökan om kompensationsstöd för idrottsföreningar. Stödet är en del av regeringens krispaket på 500 miljoner till idrottsrörelsen med anledning av coronaviruset. Syftet med kompensationsstödet är att ge idrottsföreningar förutsättningar att överleva och fortsatt kunna bedriva idrott och evenemang. Särskilt viktigt är att värna barn- och ungdomsidrotten. Ett ansökningskrav är att föreningens förlorade intäkter eller merkostnader uppgår till minst 15 000 kronor inom perioden 12 mars och 30 juni. Ansökan görs i IdrottOnline under fliken Idrottsmedel. Ansökan är öppen 1 maj–15 maj. Här hittar du mer info om vad din förening kan söka kompensationsstöd för.

Justeringar i projektstöd

Riktlinjerna för projektstödet som föreningar kan söka har i och med coronapandemin justerats. Justeringarna handlar dels om ett helt nytt område inom projektstödet riktat mot barn- och ungdomsidrott och dels om utökade möjligheter att söka stöd för ordinarie verksamhet inom projektstödet för inkludering av nyanlända. Läs mer här.

Genomförande

Informationsträffen genomförs digitalt och du som anmäler dig kommer få en länk till mötet på angiven mailadress samma dag som träffen.

• 2020-05-11 19:30 - 20:30
    • Digitalt