Utan spaning ingen aning

Många barn som deltar i föreningsdriven verksamhet får mer sällan än vuxna göra sin röst hörd och barnens perspektiv glöms ofta bort. Hur är det i er förening? Nu har ni chans att låta barnen bli era alldeles egna agenter och spana in föreningens verksamhet! Vi utbildar, guidar och coachar, barnen spanar och er förening kan få värdefulla insikter.

En interaktiv detektivlek med fokus på trygghet och inkludering

Vi tror på barns inflytande och deras möjlighet att vara med och påverka sina idrottsaktiviteter. Därför vill vi lyfta fram ett metodmaterial som Rättighetscentrum Västerbotten tagit fram under namnet Perspektivbyrån. Perspektivbyrån är formad som en interaktiv detektivlek där barnen granskar sin verksamhet – både utifrån sina egna perspektiv men också utifrån andra barns behov och villkor. Barnens spaningar ger verksamheten en chans att förbättra sig med fokus på tillgänglighet, trygghet och inkludering.

Deltagande föreningar får:

• En digital utbildningskväll/introduktion med både föreläsning och samtal, där föreningsrepresentanter introduceras i metodmaterialet och fyller på kunskaper om diskrimineringsgrunderna och barnkonventionen.
  • Vid behov stöd under genomförandet av agenternas spaning
  • Hjälp/processledning för att tolka resultat, och fortsatt stöd i arbetet med att inkludera fler barn och unga.

Vi söker:

• Lag och träningsgrupper (du som ledare anmäler dig)
  • Föreningar (en repr. från föreningen anmäler sig)

Arrangeras av RF-SISU Västerbotten, Rädda Barnen och Rättighetscentrum Västerbotten

• 2021-02-23
      • 2021-02-23 19:00 - 20:30