Fortsättningsutbildning för tränare

Fortsättningsutbildning för tränare är en fördjupande tränarutbildning som bygger vidare på Grundutbildning för tränare. Här fördjupar och konkretiserar vi ämnesfält som är viktiga för dig som tränare. Du får möjlighet att utveckla ditt eget ledarskap och hitta arbetssätt för att möta, involvera och anpassa idrottsverksamheten utifrån utövarnas fysiska, psykiska, sociala och idrottsliga förmåga. Dessutom får du ökad kunskap kring hur du lägger upp en långsiktig planering och aktivt arbetar med återhämtning och skadeförebyggande träning.

Utbildningen vänder sig till dig som har genomgått Grundutbildning för tränare eller annan likvärdig tränarutbildning och leder barn, ungdomar eller vuxna i en idrottsförening. Du får gå utbildningen från det år du fyller 16.

Utbildningen sträcker sig över viss tid och omfattar cirka 26-30 lektionstimmar. Utbildningen sker i ett varierat lärande där du genomför egna studier via webb, böcker och uppgifter i det digitala klassrummet. Den har stort fokus på fördjupande samtal, erfarenhetsutbyte och praktisk tillämpning.
Du måste ha 100% närvaro på träffarna och genomföra de uppgifter som finns i det digitala klassrummet som ska lämnas in.

Urval av utbildningens olika delar:
Jag och idrottsrörelsen
- Roll och ramar, förutsättningar, ansvar, engagemang i föreningen, trygga idrottsmiljöer

Jag och ledarskapet
- De fyra dimensionerna (mentalt, fysiskt, idrottsligt och socialt), tillit och trygghet, fördjupning idé och värderingsstyrt ledarskap, reflektion och samtal för att skapa lärande, långsiktig planering, ett hållbart ledarskap

Jag och träningen
- Träning och välmående, konkretisering av rörelseglädje och anpassning av träning, meningsfull träning och tävling, träningens grundegenskaper och principer, idrottspsykologi

Jag och utövaren
- Påverkansfaktorer och meningsfull träning och tävling för barn, ungdomar och vuxna, konkretisera och tillämpa barn- och ungdomsanvisningar, samarbete med föräldrar och andra vuxna

Anmälan
Alla deltagare får ett bekräftelsemail på anmälan vilket innebär att anmälan är ok. Är utbildningen fullbokad hamnar du automatiskt på reservplats. Vad uppmärksam på vad det står i bekräftelsen. Närmare inpå kursstart kommer sedan en kallelse med all info. Denna utbildning startar ca 3 veckor innan första träffen. Vi förbehåller oss rätten att ställa in om deltagarantalet anses vara otillräckligt.

Utbildningen genomförs helt digitalt och tillgång till egen dator krävs.
All kommunikation sker via mail så var noga med att skriva in din mailadress korrekt. Vid felaktig mailadress kommer du att missa inloggningsuppgifter och viktig info. Kontrollera även att postadressen är korrekt då material skickas ut via post innan utbildningen startar.

Förkunskapskrav
För att kunna söka utbildningen krävs som ovan nämnt att du har genomfört Grundutbildning för tränare eller motsvarande anordnad av ditt SF, samt att du har en grupp som du är tränare för under utbildningens gång.

Utbildningens upplägg
En god studiedisciplin är viktigt då en betydande del av utbildningen sker genom självstudier över nätet i form av webbmaterial och böcker. För att lyckas med detta är det även fördelaktigt med god planeringsförmåga eftersom tempot i utbildningen är relativt högt.

För att bli godkänd på utbildningen krävs 100% närvaro samt godkänt på samtliga inlämningsuppgifter. Vid frånvaro på en av de 3 träffar som ingår i utbildningen är det inte möjligt att ta igen den. All komplettering av saknade eller ej godkända inlämningsuppgifter ska ske senast 1 månad efter datumet för sista träffen.

Avbokningsregler
Vid avbokning senare än 14 februari faktureras en administrativ avgift på 250:-. Vid utebliven avbokning, ofullständig närvaro eller icke godkänd kurs faktureras full deltagaravgift. Avbokning görs till: carina.sjolander@rfsisu.se

Frågor
Vid frågor kontakta Carina Sjölander: carina.sjolander@rfsisu.se

• 2022-02-18
      • 2022-03-08 18:00 - 21:00
      • 2022-03-23 18:00 - 21:00
      • 2022-04-23 09:00 - 15:00
    • Digital träff
    • Andreas Carlsson
    • Grundavgift för utbildningen 2500:- /deltagare, Grundavgift + böcker 2850:- /deltagare. Deltagaravgiften samt eventuell kostnad för bokpaket faktureras före första träffen.
    • Vid avbokning senare än 14 februari, utebliven avbokning, ofullständig närvaro eller icke godkänd kurs faktureras full deltagaravgift. Avbokning görs till: carina.sjolander@rfsisu.se
    • Grundutbildning för tränare eller likvärdig SF-utbildning: Minimiålder 16 år.
    • 14 av 15

• 2022-02-18
      • 2022-03-08 18:00 - 21:00
      • 2022-03-23 18:00 - 21:00
      • 2022-04-23 09:00 - 15:00
    • Digital träff
    • Andreas Carlsson
    • Grundutbildning för tränare eller likvärdig SF-utbildning: Minimiålder 16 år.
  • 14 av 15