Barnkonventionen och Q&A registerutdrag

Sedan första januari år 2020 är Barnkonventionen Svensk lag. Att föreningar ska begära registerutdrag på de som har uppdrag i föreningen och är i kontakt med barn är en del i detta arbete mot en tryggare idrott för barn.

Därför vill Stockholms Tyngdlyftningsförbund tillsammans med RF-SISU Stockholm bjuda in till två digitala träffar för att prata om vad det innebär för idrotten.

Innehåll:

Första träffen kommer vi att ha en Q&A gällande registerutdrag. Detta för att reda ut begreppen om vad som gäller. Samt de skyldigheter och ansvar som föreningen har i denna fråga. Föreningar ska – i stället för som tidigare uppmanas att – begära begränsat utdrag ur belastningsregistret för de som anställs eller har uppdrag i föreningen och där har kontakt med barn.

Andra träffen pratar vi om vad är barnkonventionen och vad betyder den för föreningsidrotten.

Riksidrottsförbundet har skrivit in i sina stadgar att all idrott för barn ska utgå från just barnkonventionen. Barnkonventionen består av 54 artiklar som skyddar barns rättigheter och är beslutad av FN. Alla under 18 år räknas som barn.

• 2021-04-15 19:00 - 20:15
      • 2021-05-06 19:00 - 20:30