Digital: Grundutbildning för tränare - Ulrika Kartengren

Grundutbildning för tränare är det första obligatoriska steget som ger en bra grund att utgå ifrån i det fortsatta tränarskapet.

Man lär mer om ledarskap, hur tränaren kan skapa goda förutsättningar för att utövarna ska känna sig motiverade och får möjlighet att lära och växa både som
människor och som idrottare. Utbildningen går även igenom vikten av bred rörelsereportrar, fysiologi och träningslära som ger goda förutsättningar för att planera och genomföra framtida träningar.
Det som skiljer denna utbildning mot många andra är det egna arbetet med uppgifter mellan träffarna via en webbsida.

Just dessa utbildningstillfällen genomförs digitalt via länk.

Idrottsrörelsen är en fantastisk arena som engagerar och motiverar många olika människor, unga som gamla, med olika bakgrund, drivkrafter, erfarenheter och kompetenser. Du som tränare och ledare och den fantastiska insats du gör är helt avgörande för idrotten. Du som tränare gör skillnad!

Mål och syfte
Grundutbildningen bygger på aktuell forskning och ger dig en bra grund att stå på i din roll som tränare. Stor vikt läggs på ledarskap och hur du kan skapa goda förutsättningar för att de aktiva ska bli motiverade och få möjlighet att lära och växa som människor och idrottare. Utbildningen går även igenom vikten av en bred rörelserepertoar och träningsplanering.
Vi vill att du som tränare ska få ett bra stöd, känna dig trygg och bli inspirerad till att skapa egna träningar där de aktiva mår bra, har roligt och utvecklas.

För vem är utbildningen?
Grundutbildningen är till för alla tränare, oavsett vilken idrott du är engagerad i eller om du tränar barn, ungdomar eller vuxna. Den ger dig en bra grund att utgå ifrån i din fortsatta tränarroll. Utbildningen är det första obligatoriska steget utifrån vilket du kan välja att utvecklas vidare.

Du får gå utbildningen från det året du fyller 14 år, men som 14-åring behöver du ha en äldre mentor/deltagare (minst 18 år) med dig från föreningen.

Grundutbildningens avsnitt:
    Jag och idrottsrörelsen
    Jag och ledarskapet
    Jag och träningen
    Jag och utövaren
    Valbar del

Grundutbildningens upplägg:
    Egna studier via webb och inläsning
    Digitala träffar
    Hemuppgift att genomföra i din förening
    Omfattning: Totalt cirka 25 lektionstimmar á 45 minuter.

För att bli godkänd och erhålla ett intyg på utbildningen krävs närvaro på båda träffarna samt inlämning av två hemuppgifter.

Anmälan: Alla får ett bekräftelsemejl på anmälan vilket innebär att anmälan är ok. Vid problem, maila kurser.vastragotaland@rfsisu.se alternativt ring 0709-26 58 27.

I din anmälan ska korrekt postadress stå då kursmaterialet skickas hem till deltagaren några dagar innan kursstart. Har du redan kursmaterialet sedan innan meddelar du det till victoria.johannesson@rfsisu.se

Återbud: För alla gäller att det är bindande anmälan. Vid återbud faktureras enbart kurslitteraturen alternativt att deltagaren skickar tillbaka den till RF-SISU Västra Götaland. Att utebli utan att meddela återbud medför att deltagaravgiften faktureras föreningen. Gäller även deltagare som deltar kostnadsfritt. Vi förbehåller oss rätten att ställa in om deltagarantalet anses vara otillräckligt.

Kallelse mejlas till deltagare som angett e-postadress några dagar före utbildningen/föreläsningen.

Deltagaravgiften faktureras föreningen om inget annat angetts i anmälan. Er förening/förbund kan få stöd för deltagaravgifter. För information kontakta er RF-SISU-konsulent och fråga om ”resursmedel”.

victoria.johannesson@rfsisu.se / 0709- 26 58 27

• 2021-05-06 18:00 - 20:00
      • 2021-05-22 09:00 - 17:00
      • 2021-05-29 09:00 - 17:00
      • 2021-06-12 18:00 - 20:30
    • Digitalt via länk
    • Ulrica Kartengren
    • Anmälan är bindande. Vid återbud faktureras enbart kurslitteraturen alt. att deltagaren skickar tillbaka till RF-SISU Västra Götaland. Att utebli utan återbud medför att deltagaravgiften faktureras föreningen.
    • Inga förkunskapskrav

• 2021-05-06 18:00 - 20:00
      • 2021-05-22 09:00 - 17:00
      • 2021-05-29 09:00 - 17:00
      • 2021-06-12 18:00 - 20:30
    • Digitalt via länk
    • Ulrica Kartengren
    • 1 800 kr/deltagare. Inkl. kost och kurslitteratur. Er förening/förbund kan få stöd för deltagaravgifter. För information kontakta er RF-SISU-konsulent och fråga om ”resursmedel”.
    • Inga förkunskapskrav