MÖTESPLATS SM-VECKAN gör ett spännande nedslag redan 24 maj på Linköpings universitet!

Mötesplats SM-veckan är en del av SM-veckan i Linköping 2022. Den kickar igång redan den 24 maj på Linköpings Universitet och fortsätter sedan den 28 - 30 juni 2022. Med idrotten i fokus lyfts viktiga frågor för regional och nationell utveckling. Spännande föreläsningar med intressanta gäster kommer hållas som leder till inspiration och ökad kunskap inom aktuella ämnen och forskning.

Mötesplats SM-veckan arrangeras i samarbete mellan Riksidrottsförbundet, RF-SISU Östergötland, Linköpings universitet och Linköpings kommun

Tema: Förebygga idrottsskador

Föreläsare/keynote speaker:
Forskaren Håkan Gauffin är överläkare på Ortopeden US, Linköping & Universitetslektor Hanna Lindblom, vid Linköpings universitet

När skadan är ett faktum – och sedan?
Han har forskat på främre korsbandsskador, meniskskador, men också övriga skador inom friidrott, konståkning och fotboll. Gauffin understryker att skadorna bör följas upp under lång tid. Senaste decenniet har han varit lagläkare i fotbollsallsvenskan, för Linköping FC.

Ta kontrollen och förebygg
Hon forskar kring användning och effekter av skadeförebyggande träning inom ungdoms- och senioridrott. Inom forskargruppen Sport Without Injury ProgrammE (SWIPE) har man visat att det skadeförebyggande träningsprogrammet Knäkontroll kan förebygga skador i innebandy och fotboll. Ett program som man fortsätter att utveckla tillsammans med tränare inom idrottsföreningarna.

Tema: Mental hållbarhet inom idrotten

Föreläsare/keynote speaker: Carolina Lundqvist, Universitetslektor LiU, Fil. dr. i psykologi, docent inom idrottsvetenskap och legitimerad psykoterapeut.

Som forskare vid Linköpings universitet intresserar Carolina Lundqvist sig för hur människor presterar under hög psykosocial belastning. Hon studerar också förebyggande faktorer som kan stimulera tävlingsidrottares välbefinnande, livskvalitet och prestation. Carolina Lundqvist har arbetat på flera olympiska mästerskap. Tillsammans med resursteamet med prestationspsykologer inom SOK har hon coachat flera av våra idrottsstjärnor. Carolina Lundqvist föreläser även för aktörer inom kulturlivet, som också presterar under hård press.

Tema: Våld mot barn inom idrotten

Föreläsare/keynote speaker: Moa Jederström, doktorand vid Athletics Research Center .

Moa Jederström är före detta konståkare, numera läkare och forskare vid Linköpings universitet. Hennes forskning handlar om konståkares mående, med fokus på hälsan hos idrottande barn/ungdomar och våld mot barn inom idrott.

Föreläsningen är kostnadsfri

• 2022-05-22