MÖTESPLATS SM-VECKAN: Integration

Mötesplats SM-veckan är en del av SM-veckan i Linköping och går av stapeln den 28-30 juni 2022. Med idrotten i fokus lyfts viktiga frågor för regional och nationell utveckling. Spännande föreläsningar med intressanta gäster kommer hållas som leder till inspiration och ökad kunskap inom aktuella ämnen och forskning. Moderator under mötesplatsdagarna kommer vara Jessica Falkman. Jessica har under många år varit programledare, moderator och konferencier på flertalet olika evenemang.

Mötesplats SM-veckan arrangeras i samarbete mellan Riksidrottsförbundet, RF-SISU Östergötland, Linköpings Universitet, Linköpings kommun och Visit Linköping

Idrottens politiska och sociala dimensioner : om ojämlikhet och om integration

Föreläsare/keynote speaker : David Ekholm Universitetslektor , Docent

Ojämlikhet i samhället präglar också idrotten, och skapar nya utmaningar för föreningar. Samtidigt har förväntningarna på att idrotten ska hantera sociala problem och bidra till integration blivit allt större. Hur hänger det ihop, och vad för utmaningar eller möjligheter skapar detta ?

Idrottsföreningen utvecklar Skäggetorp

Föreläsare/keynote speaker : Ayar Shehka & Hans Wetterhall RF-SISU Östergötland

Föreningslivet är en viktig motor för ökad integration och inkludering och därför av stor vikt att föreningarna som är verksamma i områden med högt utanförskap får de förutsättningar som de behöver för att kunna bedriva sin verksamhet. Genom ett nytt sätt att tänka har många barn och ungdomar i Skäggetorp fångats upp av idrotten.

• 2022-06-23
      • 2022-06-30 12:30 - 14:00