MÖTESPLATS SM-VECKAN: Politikerdebatt: Föreningslivet i socioekonomiskt utsatta områden

Mötesplats SM-veckan är en del av SM-veckan i Linköping och går av stapeln den 28-30 juni 2022. Med idrotten i fokus lyfts viktiga frågor för regional och nationell utveckling. Spännande föreläsningar med intressanta gäster kommer hållas som leder till inspiration och ökad kunskap inom aktuella ämnen och forskning. Moderator under mötesplatsdagarna kommer vara Jessica Falkman. Jessica har under många år varit programledare, moderator och konferencier på flertalet olika evenemang.

Mötesplats SM-veckan arrangeras i samarbete mellan Riksidrottsförbundet, RF-SISU Östergötland, Linköpings Universitet, Linköpings kommun och Visit Linköping

Politikerdebatt: Föreningslivet i socioekonomiskt utsatta områden

Idrottsrörelsen är en inkluderande och en positiv kraft mot segregation och utanförskap genom att vara en viktig mötesplats där vi möts som föräldrar, ledare, spelare, domare och vänner. Närmare 90 procent av alla barn och ungdomar i Sverige har någon gång under sin uppväxt varit med i en idrottsförening. Studier visar att idrotten efter familjen och skolan är den viktigaste miljön för många barn och ungdomar under uppväxtåren. Idrotten har tagit och vill ta ett stort ansvar för att skapa starka individer och ett varmt och inkluderande samhälle. Vi vill bidra till att minska hälsoklyftorna genom att fler rör sig tillsammans . Idrott i förening gör Sverige starkare.

I Linköping , liksom i övriga Sverige, finns områden där människor uppfattar att de lever i ett utanförskap. Idrotten är en viktig motor för inkludering och integration. Samtidigt ökar förväntningarna på att idrotten ska hantera sociala problem och bidra till integration och inte "bara "erbjuda idrott.

Hur tänker våra politiker om detta ?

Hur kan man sänka trösklar och undanröja hinder för att fler ska kunna idrotta i förening ?

Hur kan man stödja föreningslivet där det är svagt ?

Vilka förväntningar kan man ha på en idrottsförening-räcker det att "bara " erbjuda idrott?

Deltagande politiker

Moderaterna: Annika Krutzen