Vill ungdomarna vara med i föreningsidrotten?, Växjö

Under den här föreläsningen kommer ni att få ta del av Mats Trondmans forskning och tankar kring ungdomars vardag. Vill ungdomar fortsatt vara med i föreningsidrotten?

Pandemin har satt sina spår på idrotten och föreningarnas förutsättningar. Idag upplever en del föreningar det svårt att få tillbaka aktiva och man ser även ett tapp på ledarsidan.
Dessutom vet vi sedan tidigare att fler väljer att träna flexibelt och på egen hand i allt tidigare ålder. Hur kan föreningar tänka kring den utvecklingen?

Med mycket inlevelse och humor föreläser Mats om ämnen som identitet, ungas utsatthet, barndom, tonår - om den förlängda ungdomstiden och dess konsekvenser. Hur har barn och ungdomar det i Sverige idag? Hur kommunicerar barn och ungdomar? Hur får vi våra barn att bli mer engagerade? Vad är och gör en bra vuxen?

Mats Trondman menar att vuxna måste ”våga” vara vuxna, och diskutera, lyssna och vara närvarande med de unga. De måste skapa relationer och visa att de tar de unga på allvar. Mats är professor i kultursociologi vid Linnéuniversitet och Stockholms universitet.

För mer information om föreläsningen, kontakta RF-SISU Småland, Janina Forslund, tel. 036-34 54 12, janina.forslund@rfsisu.se.

• 2022-08-28
      • 2022-09-03 10:00 - 12:00
    • Växjö, Elite Park Hotel & Växjö Konserthus, Västra Esplanden 14
    • Erik Olsson

• 2022-08-28
      • 2022-09-03 10:00 - 12:00
    • Växjö, Elite Park Hotel & Växjö Konserthus, Västra Esplanden 14
    • Erik Olsson

RF-SISU är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna regionalt.

Vi har två uppdrag, idrott och folkbildning. SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund.

Vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.