"Olika men ändå lika"

Anmälan är stängd!

Stockholms Ishockeyförbund presenterar en helt ny utbildning för dig som är ledare för damer eller flickor inom ishockeyn

Svensk ishockey utvecklas och växer, inte minst på dam och flicksidan. Detta vill vi från Stockholms Ishockeyförbund möta genom att bjuda in ledare till en utbildning. Syftet är att ytterligare stärka ledare och verksamheter där damer och flickor spelar ishockey. En arbetsgrupp har våren och hösten 2018 på uppdrag av damkommittén inom Stockholms Ishockeyförbund tagit fram en heldagsutbildning som komplement till utbildningsstegen

Utbildningen kommer att beröra ett antal område:

• Ledarskapet: Ledarskapet är det centrala och till stor del avgörande för att det kan skapas positiva utvecklande idrottsmiljöer. Här kommer Kristina Landgren-Carestam att föreläsa. Hon är unik genom att ha varit förbundskapten både för herr och damlandslag i innebandy och vunnit VM-guld med båda landslagen. Hon har även tränat damer och herrar i klubblag och vunnit SM-guld med både damer och herrar. Kristina kommer att beröra likheter och skillnader i ledarskapet, metoder för att skapa positiva utvecklande miljöer och vilka utmaningar hon ställts för i ledarskapet. Självklart delar hon med sig av sina bästa tips för att lyckas i ledarskapet.

• Fysisk utveckling, träning och tävling: Inom detta område berör och reder vi ut vi sådant som är specifikt för damer och flickor. Hur ser pubertetskurvan ut? Hur länge är pojkar och flickor lika? Vad händer vid t.ex. menstruation? Hur kan en ung spelares vardag se ut när man är 14 år och kan spela i ett flertal olika miljöer – vilka krav ställs på utvecklingsmiljön då? Tränar vi damer och flickor på ett annat sätt – i så fall hur och varför? Hur ser tävlingsmiljön ut?
      Föreläsare är Sara Ridderlund, damansvarig, Huddinge Hockey, och Camilla Sjöholm, tränare Stålbucklan.

• Utvecklingsresor som spelare och ledare: I detta ämne kommer Lasse Billing, sportchef Vallentuna BK och tränare Stålbucklan, att prata om vilka olika utvecklingsvägar som finns för dam och flickspelare. Sedan tar Ylva Martinsen, förbundskapten Damkronorna, vid och pratar om vilka olika utvecklingsvägar som finns för ledare inom dam och flickishockeyn. Ylva kommer att berätta om sin resa, om förebilder och inspirationskällor samt dela med sig av bra tips för att utvecklas som ledare.

•

Målgrupp:                          Dam och flickledare (i föreningar där det finns allt från en tjej i pojklag till renodlade damlag)

Datum:                               Lördag 1/12-18

Tid:                                      08.30-17.00 (drop-in fika 08.00)

Plats:                                  Scandic Talk Hotel (Vid Älvsjömässan)

Kostnad:                            Utbildningen är kostnadsfri

Anmälan:                           Senast måndag 19/11-18 via länk: http://educationwebregistration.idrottonline.se/home/index/1151419

Frågor och info:               Ulf Rustas, sport och föreningsutvecklare Stockholms Ishockeyförbund, ulf.rustas@stockholmhockey.se

Ylva Martinsen                                        Ledare:

42 år                                                         6 säsonger SDHL

Polis                                                         3 SM-guld

Förbundskapten Damkronorna           U18 Damlandslaget 3 år, VM-silver, VM-brons

Spelare:                                                   U16 Flicklandslaget, guld Ungdoms-OS

191 Landskamper                                   Damkronorna från 2018

6 SM-guld

OS-silver, OS-brons

VM-brons

Kristina Landgren-Carestam                    Ledare:

48 år                                                                Dam och herrtränare i SSL

Avdelningschef Wallenstam Fastigheter  SM-guld dam och herr

Föreläsare                                                      Förbundskapten U19 flickor

Spelare:                                                          Förbundskapten dam och herr

Till 23 års ålder                                              VM-guld dam och herr

Sportchef

Klubbchef

• 2018-12-01 08:30 - 17:00
      • Scandic Talk Hotell (Stockholmsmässan Älvsjö)
      • Sara Ridderlind
      • 49 av 50

• 2018-12-01 08:30 - 17:00
      • Scandic Talk Hotell (Stockholmsmässan Älvsjö)
      • Sara Ridderlind
      • Utbildningen är kostnadsfri. Om du däremot uteblir utan avanmälan till ulf.rustas@stockholmhockey.se kommer din förening att faktureras 500:-
    • 49 av 50
    Ett arrangemang av SISU Idrottsutbildarna, idrottens eget studieförbund. Vi jobbar med bildning och utbildning inom idrotten, och stimulerar till människors lärande.

Vi består av tre delar: studieförbundet SISU Idrottsutbildarna, förlaget SISU Idrottsböcker och Bosön Idrottsfolkhögskola. Tillsammans och var för sig driver vi på och stöder utveckling inom idrotten.