Digitalt: Vaccinera klubben mot doping

Alla medlemmar i en idrottsförening är skyldiga att känna till och följa dopingreglerna. Därför bör klubben ha en ordning för att informera idrottsutövare och tränare om vad som gäller. Med hjälp av ”Vaccinera klubben mot doping” kan föreningen se till att ledare och idrottsutövare får grundläggande kunskaper om dopingreglerna. På så sätt undviks dopingfall eller andra brott mot dopingreglerna orsakade av okunskap.

Under detta tillfälle kommer ni kunna genomföra Vaccinera klubben med hjälp av en samtalsledare från RF-SISU Västra Götaland. Samla föreningens styrelse eller en arbetsgrupp utsedd av styrelsen och Vaccinera klubben.

Innehåll:

Del 1 - Antidoping information
• Introduktion
• Antidoping quiz
• Information om kosttillskott, antidoping, misstagsdoping och doping.

Del 2 - Intern föreningsdiskussion
• Intern föreningsdiskussion kring dopingfrågor som tillhandahålls av RF-SISU.

Del 3 - Intern handlinglingsplan
• Varje förening upprättar en förebyggande handlingsplan och en akut beredskapsplan

Del 4 - Vaccinerad klubb
• Anmäl vaccinationen och informera klubbens medlemmar om antidopingplanen.

Processen leds av RF-SISU. Respektive deltagande förening diskuterar internt.

Målgrupp: Styrelse, föreningsledare och tränare. Obs! Flera från samma förening måste delta, exempelvis styrelse eller antidopingkommité.

Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs.

Anmälan: Alla får ett bekräftelsemejl på anmälan vilket innebär att anmälan är ok. Vid problem ring 0709 26 57 91.

Kallelse: Skickas till samtliga deltagare via e-post några dagar innan föreläsningen. Träffen sker digitalt och i kallelsen får du en länk som du ansluter till strax innan den äger rum.

Frågor: Kontakta dino.ilecic@rfsisu.se / 0709 26 57 91

Här hittar du vårt övriga utbud av utbildningar och föreläsningar

• 2024-11-12
      • 2024-11-13 18:00 - 20:00