SVTF Bastränarutbildning, Malmö/ Båstad

Utbildningen passar dig som vill påbörja din karriär som tränare. Rekommenderad yngsta ålder är 15 år. Utbildningen passar även dig som är tränare men intresserad av att lära dig mer. Utbildningen passar också utmärkt för dig som är förälder, gymnastiklärare eller på något annat sätt engagerad i tennisklubben och vill lära dig mer om tennis. Innehållet på utbildningen ger dig kunskap i att organisera och genomföra träningar för yngre barn och nybörjare i alla åldrar.

Du som gått TGU1 skall inte gå denna utbildning. Denna utbildning ersätter Tennisens Plattform och TGU 1.

Omfattning

Utbildningen består av en digital utbildningswebb och en praktisk del. Utbildningswebben tar ca sex timmar att genomföra. Efter det ska du genomgå en praktisk del som totalt omfattar 32 timmar. ( 2+2 dagar)

Vi ser fram mot en givande och moderniserad tränarutbildning som skall hjälpa dig att kunna möta upp mot de krav som ställs på tränarna och träningsverksamheten i våra tennisskolor runt om i SvTF Syd.

Mål med utbildningen

Efter att ha genomfört SvTF Bastränarutbildning kan du arbeta med yngre barn och nybörjare i alla åldrar. Tyngdpunkten ligger i att skapa träningar där alla spelare mår bra, har roligt och får möjlighet att utmanas och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och behov. Du kommer att ha kunskap i grundläggande spelsituationer (serve, retur, baslinjespel och nätspel), taktiska intentioner (stanna kvar i poängen, skapa övertag, slå en vinnare), och relevanta tekniska instruktioner som du kan förmedla till spelaren.

Du kommer även kunna använda och lära ut grundläggande regler, räkning och fair play, och använda rätt material och banstorlek och försäkra dig om att samtliga spelare kan spela och räkna från första kontakten med tennis. Slutligen får du grundläggande verktyg för att skapa en miljö som attraherar och bibehåller spelares motivation till tennis.

Vi rekommenderar följande boende

Första helgen i Malmö 7-8/12

via Scandic St Jörgens hemsida, via telefon eller mail. Hemsidan: Scandic S:t Jörgen | Hotell i Malmö | Scandic Hotels  Kod ( ej klart)

Måste bokas minst två veckor innan för att kunna använda koden. Priser singelrum  kr, dubbelrum  kr

Andra helgen i januari  18-19/1

Båstad Sportcenter på anläggningen 0431-68500. Vid bokning uppge " SVTF Syds Bastränarutbildning"

• 2024-11-17
      • 2024-12-07 09:30 - 17:00
      • 2024-12-08 09:00 - 18:00
      • 2025-01-18 09:30 - 18:00
      • 2025-01-19 09:00 - 17:00
    • 1:a helgen Malmö, Fair Play stadion, 2:a helgen Båstad Sportcenter, Båstad
    • Ulf Öller, Henrik Sandell
    • Logi bokas och bekostas av deltagaren själv.
    • Specialkost? Om så önskas mejla information till magnus@tennissyd.se i samband med anmälan är gjord.
    • Anmälningsavgiften inkluderar måltider och kursmaterial. Klubbar kan söka ett stöd på 2000 kr/deltagare genom Projektstöd IF. (senast den 1/10)
    • Om avbokning sker senare än 10 dagar före kurstillfället debiteras hela kursavgiften om det ej kan styrkas med läkarintyg. Detta gäller alla kurser o konferenser som arrangeras av SvTF Syd.
    • Det finns inga förkunskapskrav. Du ska vara medlem i en tennisklubb som tillhör SvTF för att genomföra utbildningen och få ditt intyg.

• 2024-11-17
      • 2024-12-07 09:30 - 17:00
      • 2024-12-08 09:00 - 18:00
      • 2025-01-18 09:30 - 18:00
      • 2025-01-19 09:00 - 17:00
    • 1:a helgen Malmö, Fair Play stadion, 2:a helgen Båstad Sportcenter, Båstad
    • Ulf Öller, Henrik Sandell
    • Logi bokas och bekostas av deltagaren själv.