Lugna, Lyssna, Stärk

Lugna, Lyssna, Stärk – Psykologisk första hjälp för barn i akut kris, beskriver hur vuxna kan stötta barn i syfte att underlätta återhämtning och stärka motståndskraft mot att utveckla psykisk ohälsa efter allvarliga påfrestningar.

Det som drabbar samhället drabbar också barn. Det alla allvarliga händelser har gemensamt är att vuxna behöver finnas tillgängliga för barnen, hitta sätt att lugna och skapa någon form av ordning.

Föreläsningen Lugna, Lyssna, Stärk beskriver hur vuxna kan stötta barn i akut kris efter allvarliga händelser i samhället och under samhällskriser. Det kan röra sig om svåra händelser som drabbar många barn samtidigt: ett terrorattentat, en skogsbrand, en olycka eller en skjutning där många skadats eller drabbats på annat sätt.

Syfte med föreläsningen
Enligt Barnkonventionen har barn rätt till information, delaktighet och rehabilitering. Det blir särskilt aktuellt när det gäller krisstöd. Det finns vissa faktorer som enligt forskning och beprövad erfarenhet fungerar för att underlätta återhämtning och stärka motståndskraft mot att utveckla psykisk ohälsa efter allvarliga påfrestningar. Rädda Barnen vill underlätta för viktiga vuxna som kan komma att möta barn i krissituationer att ge så kallad psykologisk första hjälp.

Ur innehållet
Föreläsningen Lugna, Lyssna, Stärk ger en teoretisk grund i vad som är viktigt att tänka på i ett akut skede, vanliga krisreaktioner hos barn samt konkreta verktyg i hur viktiga vuxna kan hjälpa och stötta barn i olika åldrar genom 5 principer för akut krisstöd, så kallad psykologisk första hjälp.  Praktiska övningar och gruppsamtal.

För vem?
Aktivitets- och organisationsledare i förening samt viktiga vuxna som i sin vardag kan möta barn och unga i akut kris.

• 2024-11-17
      • 2024-11-28 18:00 - 21:00
    • Digital utbildning

• 2024-11-17
      • 2024-11-28 18:00 - 21:00
    • Digital utbildning

RF-SISU Skåne är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna regionalt. Vi har två uppdrag, idrott och folkbildning.