Kunskapsdag kring rörelseförståelse

Om fullt, vänligen skriv upp dig på reservlista.

Välkomna till en kunskapsdag kring rörelseförståelse och hur vi lägger grunderna för olika fysiska kvaliteter. Utbildningen riktar sig till alla föreningsmedlemmar i Blekinge och Skåne som är intresserade av rörelseförståelse, fysisk aktivitet och långsiktig utveckling.

Kunskapsdag kring rörelseförståelse
- en ny syn på träning!

I den svenska idrottsrörelsen vill vi att träning och tävling utformas så att utövaren mår bra, har roligt och utvecklas under hela livet. En central fråga är hur vi kan skapa och utveckla rörelseförståelse. En ökad rörelseförståelse gör alla individer bättre och bidrar till att alla ska kunna vara fysiskt aktiva hela livet. Dels för att prestera på högsta nivå och hålla sig fria från skador, men också för bättre fysisk och psykisk hälsa livet ut.
Hur kan er förening börja arbeta eller utveckla ert arbete med rörelseförståelse?
Hur kan vi med kunskap om rörelseförståelse skapa de bästa möjligheterna för både bredd och elit?

FÖRELÄSNING - JOHANNA OJALA
Johanna Ojala - Sveriges första kvinnliga vinnare av Kristallen som årets sport-tv-profil -  är utbildad tränare vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm och har därefter jobbat som längdskidtränare på både skidgymnasium (Torsby och Östersund), juniorlandslag (Sverige) och privat längdskidteam i Norge (Team Leaseplan Go ägt av Thomas Alsgaard). Johanna var även en av frontfigurerna för ”Barnens
Spelregler” - BRIS och RF:s gemensamma initiativ för en tryggare barn- och ungdomsidrott. Johanna
kommer att dela med sig av sina erfarenheter och tankar om både ledarskap och bredd- och elitidrott.

VALBARA WORKSHOPS
Rörlighet och koordination
Det är grundläggande i all träning att kunna använda hela sitt rörelseomfång och att kunna koordinera över- och underkropp, vänster och höger kroppshalva, fram- och baksida. Full rörlighet och koordination underlättar för utvecklingen av idrottsliga färdigheter och minskar skaderisken i idrottandet. Under passet kommer vi att testa olika varianter av övningar där rörlighet och koordination utmanas på ett lekfullt sätt.

Styrka och stabilitet
För att bygga hela och friska atleter krävs styrka och stabilitet redan i ung ålder. Belasta träning med extra vikter eller kroppsvikten stärker skelettet, ökar muskelstyrkan och möjliggör att kunna utveckla kraft. Det är viktigt att utveckla muskler på kroppens fram- och baksida, kring bål och att ha god kroppskontroll i snabba riktningsförändring. I passet förmedlas kunskap och tips direkt på golvet och vi lär oss användbara övningar att med direkt in i vår träning.

Handboll fitness
Anna Katrine Sand, projektmedarbetare Bevæg dig for livet – Håndbold, presenterar och låter oss prova på
Handboll fitness. Var med och låt dig inspireras till hur man kan skapa en ny syn på träning och tävling inom en idrott. Handboll fitness
kombinerar handboll, fitness och gemenskap. Du spelar på en liten bana med boll utan studs och får upp puls samt styrka,  och alla kan vara med. Handboll fitness är en stor succé i Danmark!

Träning - tester - utveckling
Fysiska tester kopplar man många gånger ihop med den yppersta idrottseliten men fysiska tester har en bredare målgrupp än så. Det är ett värdefullt utvärderingsverktyg som är användbart för kontinuerliga träningsuppföljningar. Det hjälper tränare att kunna mäta utveckling på individnivå och få fram information för att kunna optimera träningen på rätt nivå för alla i en träningsgrupp. Andreas "Manny" Mattsson kommer att förklara hur vi med hjälp utav olika tester kan mäta nivån på de fysiska kvalitéerna hos våra idrottare och kunna utveckla dessa på bästa sätt.

PRAKTISKT
Då utbildningsdagen innehåller dels teoretiska men även praktiska delar ber vi er att komma ombytta. Duschmöjligheter finns på plats efter avslutad dag om så önskas. Vi kommer mestadels att befinna oss i Blekinge Health Arena, men Handboll fitness samt lunch kommer att vara i NKT-Arena.

KONTAKT
För mer information om dagen, kontakta Martin Eliasson på martin.eliasson@sisuidrottsutbildarna.se, tel 0708 - 544 458.

• 2018-10-20 10:00 - 15:00
    • Blandat
    • Dagen är kostnadsfri, men eventuellt återbud måste aviseras senast 48 timmar innan kursdagen. I annat fall faktureras föreningen 800 kronor.

• 2018-10-20 10:00 - 15:00
    • Blandat