Lidingöloppskonferensen

Svenska Friidrottsförbundet bjuder in till:

Terräng- och löparkonferens på Bosön med fokus på ungdomsträning och att gå från talang till elit.

Fredagen den 27 september + eventuell övernattning

För att öka intresset för terränglöpning i synnerhet och löpning i allmänhet arrangerar vi för femte gången Cross Country Running Conference i anslutning till Lidingöloppet.
I år är det fredagen den 27 september som vi hoppas att få träffa dig på Bosön på Lidingö, med start kl 15 dagen före Lidingöloppet. Vi startar med fika och mingel från kl 14.00.

Inbjudna är alla våra svenska tränare på ungdoms- junior- och seniornivå. Även aktiva är välkomna att vara med. För de aktiva som är under 26 år och har sin tränare så får ni tillbaka en del av kostnaden via idrottslyftet, vilket även alla tränare får.

Vi hoppas också att många andra Lidingöloppslöpare tar chansen att vara med. Vi vill speciellt se dig som är tränare på klubbnivå och som har ambitioner att i framtiden vara med och utveckla aktiva till distrikt/nationell elit, eller som har haft aktiva på nationell nivå, men kanske just nu inte har det. Vi ser detta som en bra möjlighet att utveckla svensk löpning tillsammans!

Precis som förra året erbjuder vi samtliga tränare som gått certifierad coach utbildningen och eller har deltagit i vårt ungdomsprojekt eller någon av våra andra landslagsutbildningar en plats. Svenska Friidrottsförbundet ger reseersättning till aktiva från ungdomsprojektet som springer Lidingöloppet och deras coacher, om de har boendeort utanför Stockholm.

Program:

14.00 – 15.00        Frukt, fika och mingel

15.00 – 15.05        Introduktion

15.05 – 16.00        Pär Nilsson tränare på skidgymnasiet för Ebba Andersson och Frida Karlsson:
                                "Exempel från talangfabriken och betydelsen av terränglöpning"

16.00 – 16.30        Frida Karlsson, tre VM medaljer i skidåkning 2019:
                                "Så gjorde jag"

16.30 – 17.00        Fika

17.00 – 17.45        Wolfgang Pichler, demontränare i skidskytte:
                                "Hur utvecklar vi unga talanger till internationell elit"

17.45– 18.15         Michael Svensson, VM semifinalist på 1500m och universitetslektor:
                                "Kosten och återhämtningens betydelse"

18.15 – 19.00        Ulf Friberg, grengruppchef medel-långdistans i Svenska Friidrott:
                                "
Träna långsiktigt för att bli bra i framtiden"

19.00- 19.15          Avslutning och logistik

19.15– 20.00         Middag

20.15                      Transporter till hotellet

Dag 2
7.00                         Frukost för Lidingöloppslöparna och tränare med boende
8.00                         Transport till Lidingöloppet

Kostnad:

Tränare inom hela Svensk Friidrott

• Tränare betalar 1500 kr och får tillbaka 1000 kr via Idrottslyftet

Aktiva

• Aktiva i SFIF:s ungdomsprojekt eller mästerskapsgrupp, som deltar i konferensen, springer loppet och vill ha middag och boende och kommer med sin tränare betalar 1000kr och får tillbaka 600kr via idrottslyftet. Den aktive måste vara under 26 år.
  • Aktiva i SFIF:s ungdomsprojekt eller mästerskapsgrupp som deltar i konferensen med middag, springer loppet, men ej vill ha boende och kommer medsin tränare betalar 800kr och får tillbaka 600kr via idrottslyftet.
  • Övriga aktiva under 26 år som deltar i konferensen och kommer med sin tränare, som anmäler sig till loppet på vanligt sätt och ej behöver boende betalar 800kr och får tillbaka 600kr via idrottslyftet.
  • Aktiva som ej ingår i ungdomsprojektet eller mästerskapsgruppen, ej har sin tränare på kursen och är 26 år eller äldre är välkomna till konferens och middag utan boende för 800kr. Där utgår inget idrottslyft.
  • Aktiva i mästerskapsgruppen utan tränare på plats eller aktiva i mästerskapsgruppen över 26 år kan deltaga i konferens med middag, boende och anmälan till loppet för 1000kr, där SFIF/Lidingöloppet återbetalar 600kr till föreningen.

Din kostnad faktureras i efterhand av Svenska Friidrottsförbundet.

• 2019-09-15
      • 2019-09-27 00:00 - 2019-09-28 00:00
    • Ulf Friberg
    • Skogshem&Wijk Meeting
    • Middag + frukost
    • Se kostnader i beskrivningen ovan. Din kostnad faktureras i efterhand av Svenska Friidrottsförbundet.

• 2019-09-15
      • 2019-09-27 00:00 - 2019-09-28 00:00