CFL - Coach Clinic

Som ett led i samarbetet mellan Svenska Amerikansk Fotbollförbundet och Canadian Football League kommer nu CFL till Sverige för att hålla en coach clinic den 2 mars.

Samarbetet mellan SAFF och CFL initierades i november 2019. Tack vare detta samarbete kommer Greg Quick, Director - Global Scouting för CFL tillika en av arrangörerna av CFL Combine Sweden den 12 januari, och Pat DelMonaco, offensiv koordinator för CFL-laget Calgary Stampeders till Sverige för hålla i en coach clinic.

Greg Quick, ägnar just nu all sin tid åt att söka efter de bästa talangerna utanför Kanada genom de combines som CFL arrangerar i Helsingfors, Stockholm, Paris, Florens, Frankfurt, Bristol, Köpenhamn, Tokyo, Osaka och Mexico City.

Han har närmare 40 års erfarenhet av att hitta, rekrytera och coacha talangfulla spelare i CFL och i NCAA. Han har varit defensiv koordinator/linebacker coach i tre CFL-lag och har tidigare arbetat för flera olika skolor i NCAA Division I, II och III i roller såsom athletic director, head coach, defensiv och offensiv koordinator.

- Greg är precis rätt person för det otroligt viktiga och krävande arbete det innebär att hitta och integrera de bästa spelarna från runt om i världen in i CFL, vilket är en stor del av strategin CFL 2.0, säger Randy Ambrosie, CFL:s kommissionär.

I sin roll som Director - Global Scouting, arbetar Greg Quick för alla lag i den kanadensiska ligan och tar ut de spelare som ska bjudas in till CFL Combine i Toronto den 26–28 mars. Han kommer också ta fram underlag på spelare inför CFL Global Draft den 16 april.

Pat DelMonaco har inför säsongen 2020 tagit över som offensiv koordinator för CFL-laget Calgary Stampeders, vilket blir hans sjunde säsong i laget. Under hans tid med Calgary har särskilt den offensiva linjen prisats och laget tillät inte en enda sack när man 2014 vann den 102:a upplagan av Grey Cup, CFL:s Super Bowl.

Pat anslöt till Calgary Stampeders inför säsongen 2014 efter att coachat den offensiva linjen för Winnipeg Blue Bombers under fyra säsonger.

Datum: Måndag, 2 mars
Tid: 18.00 - 21.30 ca
Plats: Idrottens Hus, Skansbron 7 i Stockholm
Ingen kostnad