Idrottsforum - Evenemang som engagerar

Idrottsledare i Blekinge har erbjudits 10 platser till Idrottsforum i Halmstad, som i år har temat "Evenemang som engagerar - ett lyft för hela föreningen!".

Passa på att få inspiration till era idrottsevenemang, nya kontakter och tid för egen planering. RF-SISU Blekinge erbjuder kostnadsfri samåkning i minibuss eller bil tur och retur Halmstad.

I samverkan med RF-SISU Halland kan vi erbjuda 10 deltagare från Blekinge plats på årets Idrottsforum i Halmstad. Passa på att få inspiration och ny kompetens hem till era egna evenemang - oavsett om det är exempelvis ett motionslopp, jubileum, sammandrag för knattar, SM-tävling, kulturarrangemang eller annat ni planerar.

Helgen ger möjlighet att mötas och nätverka och dessutom tid för ert egna arbete i föreningen. Förutom föreläsningar, panelsamtal och erfarenhetsutbyte med andra föreningar kommer ni att få träffa externa aktörer som kan bidra till era evenemang. Det kommer att finnas gott om tid till att knyta nya kontakter och planera för evenemang som engagerar hela föreningen! Därför ser vi gärna att ni kommer fler från föreningen.

Program - fredagen den 27 mars

Resa från Blekinge till Halmstad - RF-SISU Blekinge erbjuder samordnad transport i minibuss/bil för upp till 10 personer, med start från Karlskrona runt lunchtid.

15.00-17.00 Incheckning och registrering i hotellet reception

17.00-18.00 Uppvärmning; mingel, fika och panelsamtal.

18.00-19.30 Inledning och föreläsning med Mikael Jansson "Att tända en supernova - Så skapas framgångsrika evenemang":
Bland alla evenemang som anordnas i Sverige är det några som står ut speciellt – de lyser kraftigare och alla känner till dem. Besökarna är trogna ambassadörer och återvänder år efter år. De har ett tydligt tema över tiden men lyckas också att förnya sig kontinuerligt. Mikael avslöjar hemligheten bakom varför de lyckas och hur du kan arbeta för att skapa ett lyckat evenemang – en Supernova.

20.00     Middag

Program - lördagen den 28 mars

08.30-09.00 Backspegling av fredagen

09.00-09.45 Valbara seminarier (ni har möjlighet att gå på två av tre seminarier):
- Skapa mer och fler hållbara idrottsevenemang - ett idrottsevenemang kan vara en stark motor för att skapa kraft och utveckling av föreningar och organisationer. Finns det någon bra väg att gå för att skapa hållbara idrottsevenemang? Leif Johansson, RF-SISU ger tips, idéer och visar verktyg som du kan ha nytta av i ditt arbete med att bygga små som stora idrottsevenemang.
- Hur agerar man vid en svårare olycka på ett evenemang? Jan-Olof Nyman från Svenska Bilsportförbundet utbildar er i vad en handlingsplan för olyckor och kriser vid exempelvis en tävling eller träning bör innehålla. Svenska Bilsportförbundet är en förebild när det gäller arbetet med de här frågorna och Jan-Olof har själv varit funktionär vid tävlingar där olyckor skett.
- Kulturevenemang som skapar mervärde - Christopher Johansson, IBK Puma kommer att berätta om hur föreningen genom kulturevenemang skapat ett socialt nätverk och mervärde för en bred publik, sammanhållning i föreningen och en extra inkomst. Sedan några år arrangerar de Stand up-kvällar, dansbandskvällar med mera i Våxtorp.

09.45-11.30 Mässa, mingel och möten med externa samhällsaktörer

11.30-12.15 Valbara seminarier. Skapa mer och flera hållbara evenemang - Krishantering vid evenemang - Kulturevenemang skapar mervärde

12.15-13.15 Lunch

13.15-14.30 Erfarenhetsutbyte och avslutning

15.00: Hemresa. Åter Karlskrona ca 18.00.

Ni har fri tillgång till hotellets spa och gym mellan kl 15.00-21.00 på fredagen och från kl 7.30 på lördagen.

• 2020-03-06
      • 2020-03-27 17:00 - 2020-03-28 15:00
    • Halmstad
    • Kost och logi (del i dubbelrum) + föreläsningar ingår i deltagaravgiften. Önskas inget boende, uppges detta vid anmälan. Önskas enkelrum är deltagaravgiften 800 kr.
    • Anmälan är bindande. Vid avbokning av konferens senare än 2 dagar innan kursdatum debiteras 200 kr i administrationsavgift om ej sjukintyg kan uppvisas. Bokningsgrad

• 2020-03-06
      • 2020-03-27 17:00 - 2020-03-28 15:00