Introduktion NPF

Välkommen till introduktion om Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)

Vi vet att det Inom Stockholmsishockeyn finns utövare som kan ha någon form av NPF och ämnet är alltid aktuellt. Vi sätter därför focus på en i idrottssammanhang ofta ouppmärksammad grupp, barn och ungdomar med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Därför genomför Stockholms Ishockeyförbund årligen en utbildning inom ämnet.

Stockholms Ishockeyförbund i samarbete med Stockholmsidrotten och SISU Stockholm bjuder nu in till en föreläsning om NPF.

Bakgrund

Ofta är ledarna föräldrar som står på planen, i hallen eller på isen, för att stötta sina egna eller andras barn. Dessa ledare är inte alltid kunniga inom NPF, men många gånger kommer barn och ungdomar med NPF i kontakt med idrotten. Ledare som då tar emot har inte alltid kunskap och verktyg för hur man kan leda individer och grupper utifrån de förutsättningarna.

Syfte
Syftet med att öka kunskapen kring NPF för att få alla barn och ungdomar att känna sig inkluderade i vår verksamhet, samt att få alla att känna sig välkomna till ishockeyn. Lika viktigt är det att barn och ungdomar som är i verksamheten och som ej har NPF har en ökad förståelse för hur NPF kan fungera i just sin grupp.

Mål

Målet med kvällen är att ge en introduktion om hur vi som ledare kan förhålla oss till NPF i vårt ledarskap. Vi kommer i år att ägna mycket tid till praktiska tips i olika miljöer och situationer i idrottsmiljön. Du kommer att få verktyg för hur du som ledare kan utveckla ditt ledarskap i miljöer där barn och ungdomar med NPF deltar. Vi vill att du som ledare ska kunna gå vidare i sitt ledarskap, för att utveckla barn och ungdomar inom ishockeyn så att ett livslångt intresse skapas.

Föreläsare

Lotta Wanning kommer ursprungligen från idrottens värld, men har också jobbat flera år dagis, fritids och behandlingshem för barn och ungdomar. Hon har också varit anställd under flera på på SISU Idrottsutbildarna och arbetat med utveckling av idrottsledare. Lotta har stor erfarenhet av att föreläsa och brinner för ämnet NPF. Lotta lägger stor vikt vid att öka deltagarnas förståelse för hur vi som människor fungerar.

Hur kan vi göra för att göra samvaron lite lättare med och för de unika barnen kring oss? Många gånger är vi människor mer normtänkande än vad vi vill vara, så vad händer när ett barn inte följer normen? Hur reagerar människor i omgivningen och hur agerar du i din samvaro med barnet?
Vilka valda sanningar påverkar dig, hur hanterar du sorgen och det ibland krävande beteendet du möter? På vilket sätt stöttar och hjälper du ditt barn, de barn du tränar eller har i din närhet bäst?

Hon visar det med exempel hur den egna vardagen. Med den förståelsen ökar deltagarnas möjligheter att sedan ta till sig de praktiska och användbara tips som Lotta frikostigt delar med sig av

Datum: måndag 14/9-20

Tid: 18.00 (drop in fika) sedan kör vi 18.30-20.30

Plats: Park Hotell Solna

Målgrupp: Ledare inom ishockeyn (tränare, lagledare, materialförvaltare, sportchef etc.)

Kostnad: Utbildningen är kostnadsfri

Anmälan: senast  fredag 11/9-20 kl. 12.00

Väl mött!

Ulf Rustas

Sport och föreningsutvecklare

Stockholms Ishockeyförbund

• 2020-09-14 18:00 - 20:30
    • Park hotell Solna
    • Lotta Wanning
    • 22 av 30

• 2020-09-14 18:00 - 20:30
    • Park hotell Solna
    • Lotta Wanning
  • 22 av 30
Ett arrangemang av SISU Idrottsutbildarna, idrottens eget studieförbund. Vi jobbar med bildning och utbildning inom idrotten, och stimulerar till människors lärande.

Vi består av tre delar: studieförbundet SISU Idrottsutbildarna, förlaget SISU Idrottsböcker och Bosön Idrottsfolkhögskola. Tillsammans och var för sig driver vi på och stöder utveckling inom idrotten.