Manligt ledarskap - En självklarhet? Tränarforum Stockholm - DIGITAL

- Ett genusperspektiv på ledarskap

Om kvinnor och män generellt har sina styrkor inom olika områden, är då inte kombinationen den mest optimala?

Vi vet från forskningen att tre av fyra aktiviteter inom barn- och ungdomsidrotten leds av män. Tittar vi på elitidrotten är männens dominans än högre. Man kan diskutera om det finns manligt och kvinnligt ledarskap, men man brukar tala om manliga och kvinnliga ledaregenskaper. Om kvinnor och män generellt har sina styrkor inom olika områden, är då inte kombinationen
den mest optimala?

Föreläsare Sofia B Karlsson är sakkunnig och utbildningsansvarig i jämställdhet och inkludering på Riksidrottsförbundet/ SISU Idrottsutbildarna. Hon har bakgrund som tennisspelare och har lång erfarenhet av att arbeta med jämställdhet och inkludering inom olika områden, varav de senaste 10 åren inom idrotten. Bland annat har hon arbetat inom AIK Fotboll med att stödja tränare i att agera inkluderande i mötet med unga fotbollsspelare.

Sofias föreläsning kommer att ta sin utgångspunkt i genusforskningen samt Jean Cotés forskning om det transformativa ledarskapet och handla om hur kvinnor och män tillsammans och genom att stärka varandra kan höja kvaliteten i träningen och i bemötandet av de aktiva. Det innebär även att vi behöver fundera över hur normer och stereotypa bilder av vem som kan vara ledare eller tränare inom idrotten påverkar vilken typ av ledare som rekryteras eller tillfrågas att bli ledare. Föreläsningen avslutas med en rad tips på hur vi kan säkerställa att vi har fokus på rätt ställe, på de egenskaper som är önskvärda i ett ledarskap som främjar och tillåter aktiva att utvecklas och må bra över tid.

Målgrupp
Utbildningen riktar sig framförallt till medlemmar i förening i Stockholmsdistriktet. Tillhör du inte någon förening måste du ta kontakt med Lars Jonsson, lars.jonsson@rfsisu.se för registrering och mer info.

Förutsättningar
Föreläsningen sker digitalt via egen dator i Microsoft Teams. Om du ansluter via webbläsaren gör det med Google Chrome.

Kostnad & avbokning
Föreläsningen är kostnadsfri. Vid utebliven avbokning faktureras 250 kr. Platsen kan överlåtas till annan deltagare fram till kursdagen.  Avbokning sker till carina.sjolander@rfsisu.se

Frågor
Har du frågor om föreläsningen kontakta Lars Jonsson, lars.jonsson@rfsisu.se, 08-627 46 07

Har du frågor om anmälan eller vill avboka kontakta Carina Sjölander, carina.sjolander@rfsisu.se

Tränarforum Stockholm är en mötesplats för tränare inom föreningsidrotten i Stockholmsdistriktet. Med Tränarforum Stockholm vill vi anta utmaningen att stärka ledarskapet inom idrotten, en central del av idrottens strategi mot 2025. Ska vi lyckas nå målbilden kommer tränaren, dvs du, vara en viktig aktör. Därför vill vi skapa de bästa förutsättningarna för att du ska bli framgångsrik. Vi anordnar frukostseminarier, föreläsningar, erfarenhetsutbyten och andra utbildningar med kompetenta föreläsare inom aktuella ämnesområden.
Tränarforum Stockholm är en kvalitetsstämpel för dig som vill uppdatera dig med det senaste, så att så många som möjligt hänger med så länge som möjligt.

Välkommen med din anmälan!

• 2020-10-07 18:00 - 20:00
    • Digitalt via Teams, egen dator krävs